torsdag 17 juli 2014

Sol och måne - romantik i Chania


Måndag 14 juli – romantik i Chania

Vår första heldag i Agia Marina. Man blir trött även på sin semester, speciellt resdagar och dagen efter en sådan dag. Alltså var detta en dagen-efter-dag, en sådan dag då man helst bara tar det lugnt. Det innebär att man skyndar lite lagom långsamt till solen och baden, man äter sin frukost i behaglig takt och man unnar sig att mest göra ingenting. Så var det denna måndag.




Jag och maken gjorde alltså väldigt lite under för- och eftermiddagen. Jag skrev inte så mycket bara lite i min blogg. Vi låg vid den härliga poolen och läste våra böcker. Skam till sägandes leder maken med en bok – han är inne på sin tredje. Lunch, som vi ofta äter vid 15-tiden, tog vi vid poolkanten. Omelett för mig, spagetti för maken. Lätt och lagom – om man inte fick goda små efterrätter på köpet…
   
                           





Framåt kvällen, när livsandarna började komma tillbaka, föreslog jag maken att vi kanske kunde åka in till Chania. Vi borde uppleva både magisk solnedgång och månuppstigning, nu när det fortfarande var nästan fullmåne. Och han gick med på det utan protest! Kan ju bero på att jag ”genomled” många timmar med sport igår. Men först måste han kolla hur det gick för Love som spelar i Gothia Cup med Nosaby IF - och så lite gott på balkongen.

Lägg märke till den intensiva blicken på skärmen...

Varning för Halmstads cider med kakus-limesmak. Inte alls god.

Vi gjorde oss lite fina och promenerade ner till busshållplatsen vid huvudgatan. I busskuren satt en affisch om en historisk-teknisk utställning i grannbyn Platanias. Det kunde ju vara intressant att se, tänkte vi, längre fram i veckan. Vi behövde som vanligt (vi har sån tur) inte vänta länge på bussen. Den visade sig vara knökfull av både greker och turister. Vi stod trångt och jag höll mig krampaktigt i en plaststropp i taket. Resan tar ungefär dubbelt så lång tid i rusningstid (som just den tiden på kvällen) och när bussen stannar vid vartenda rödljus. Men fram kom vi.



Det var en aning tight med tiden (framme 20.15) för att hinna till solnedgången. Som tur är har vi varit här förra sommaren, så vi visste exakt vart vi skulle gå. Halvsnabb promenad med kosan styrd mot gamla stan och hamnen där alltså!

                         

Vi hann och det blev ett antal hyfsat fina bilder. Maken är ingen hängiven fotograf (tycker mest det är jobbigt att jag fotograferar så mycket) men tog ett par bra bilder ändå. Vi försökte oss på en selfie med mindre lyckat resultat J









Det blev ett par grader mer romantiskt denna gång än för ett år sen. Då blev vi lite oeniga om var vi bäst kunde se solen osv. Den ene sonen hade nämligen varit i Chania med sin klass ganska nyligen och visste faktiskt bättre än sin far – och sånt kan ju vara svårt att svälja ibland. Alltså gick jag och barnen på ett håll för att se och fotografera medan maken demonstrativ gick åt ett annat håll. Jag blev såklart besvike som set fram emot att få ta någon fin bild tillsammans med maken. Men det blev ingen.  Nu var vi båda på samma ställe! Och kramades lite med minsann. Och pussades.

                        

När skådespelet med solnedgången var över var det fortfarande ljust en stund och vi gick längs den lilla båthamnen och vek sen av upp mot gamla stan. Där lyckades vi hamna på en slags bargata där caféer, barer och matställen låg tätt. Maken hade tidigare under dagen uttryckt en enda önskan och det var att äntligen få sig till livs en äkta grekisk gyros. Denna önskan blev nu uppfylld. Smakade mycket gott även för mig.





Efter maten promenerade vi vidare och kom tillbaka mot den lilla vackra hamnen. Vi var inne i den kupolformade byggnaden som jag varit nyfiken på. Där var det två konstnärer som ställde ut sina verk. Den ena mest måleri av vackra romantiska motiv bl a av balettdansöser. Helt i min smak. Den andre målade på dörrar och fönsterluckor, gärna gamla slitna – och det gillade jag också!




Det hade hunnit bli mörkt och enligt mina beräkningar (utifrån gårdagens månuppgång) borde månen komma upp efter 22.30 nån gång. Vi vandrade bort till motsatta sidan av hamnen och satte oss på en bar. Vi köpte varsin frappé (kallt kaffe med socker och mjölk), tittade på folk som passerade i strida strömmar. Att vänta på månen är riktigt spännande just i Chania eller Agia Marina. Jag har aldrig tidigare sett månen vandra upp som en orange apelsin och ljusna i färgen allt eftersom den kommer högre upp på himlavalvet. Och det går fort från det att man ser det första ljusskenet tills månen är högt uppe. Skulle önska mig en riktigt fin kamera som kunde filma detta. Men bäst är verkligheten förstå!






Ju senare kvällen blev desto fler gapiga ungdomar dök det upp. Några rusade exempelvis in i baren och tjoade och kom sen strax ut igen. Fattar att de unga ska få roa sig på sin semester, men har aldrig fattat det där med att bete sig illa eller rent av som svin. Tur man är ”gammal” och kan gå hem vid midnatt när festande oftast tar fart. Det gäller ju så klart även hemma i Sverige.



Som sagt det började bli sent och vi promenerade i lagom sakta tempo i riktning mot busstationen. Vi hann titta lite i affärer längs vägen. Vissa började packa ihop, vilket de gjorde rätt i när klockan var efter midnatt. Det blev en romantik utekväll men lågbudgetvarianten. Tror vi ”slösade bort” hela 30 euro totalt (buss t o r, mat, dricka och ett halvt kilo kretanötter).





Den långsamma starten på dagen var kanske nödvändig för att kvällen skulle bli så bra!

Foto: E-M Olsson 2014-07-14©

1 kommentar:

  1. Hej!
    Många härliga bilder från er resa, vacker solnedgång hann ni också med! =)
    Kram Elenor

    SvaraRadera