lördag 19 juli 2014

En intressant kväll i Platanias

Onsdag 16 juli – seg dag mot aktiv kväll.

Kanske kom vi lite väl sent hem i säng, kanske var det lite varmt under natten. Vet inte varför, men vi kände inget längtan ner till stranden (nej, vi blev inte brända alls igår). Alltså stannade vi på Folia och tog det allmänt lugnt. Frukost på rummet först. Jag fotograferade lite av de vackra omgivningarna. Lite flera vispgräddsmoln på himlen idag – och otäcka jaktplan som dånade förbi under förmiddagen. Militärövning eller extra beredskap från Nato??

Lunchen var ingen grekisk delikatess direkt – toast och pizza (värmd ej bakad) som stillade den lilla hungern vi hade. Ingen matlust heller nämligen.

Men något måste vi väl ändå hitta på?! Vi satt en stund på balkongen och filosoferade. Vi spelade även kort, skrev lite och drack ett glas. Kanske vi skulle ta en tur till den där utställningen vi sett affischer om. Vi bestämde oss för att göra så, men gå i skymningen då det är lagom varmt.

Promenaden till Platanias, som är nästa semesterort längs kusten, kan man nå till fots om man har tid och ork. Vi startade med att gå ner på stranden närmast där vi bor och sen promenera via en del av stranden. Det var på vippen att vi missade solnedgången. Solen hade hunnit gå ner bakom bergen, det var mycket vackert ändå. Vi gick och gick och när vi kom till utkanten av Platanias såg vi skyltar som talade om att det var 2 km till utställningen samt en agricultural market. Vi gick nog totalt en minst en 5-6 km. Utan problem.

Missar man Kiviks marknad och alla andra sommarmarknader får man ta det som finns i närheten. På utställningsområdet hittade vi först till den historisk-tekniska utställning. För 3 euro per person fick vi se ett antal exakta kopior av tekniska landvinningar från antiken. Många av grejerna stod en kille vid namn Heron för. Jag får googla mer om honom senare. Något var gjort av Archimedes och Pyhagoras som man känner bättre till. Vi fick guidning av en grekisk ung man som var kunnig och trevlig. Han demonstrerade vissa föremål och berättade om deras funktioner. Första soluret, dörrklockan, en magisk bägare där allt rann ur om man hällde i för mycket, hävstång, ångmaskin osv. Intressant både för mig och maken. Jag är nyfiken på grekisk kultur och historia i allmänhet och maken undervisar numera i teknikämnet. Tyvärr fick man inte ta bilder inne i utställningen.

Efter visningen gick vi vidare till jordbruksutställningen. Där visades många lokala produkter – allt från honung till skönhetskrämer baserade på olivolja. Vi fick provsmaka rakomeli (raki med honung), ostar, bröd och kakor. Lite som ”bondens marknad” där hemma. Trevligt med folkmusik och dansare som uppträdde också. Vi var kvar till stängningsdags vid 23-tiden.

Platanias kommun - inristat i vattenmelon.

Ibland har vi undrat lite över bristen på turister och nattliv i Agia Marina. Där är det lugnt och relativt stillsamt. Ingen bargata där barerna tävlar om att kasta in folk och överträffa varandra i att spela högst musik.  I Agia Marina ligger inte heller affärer och tavernor tätt inpå varandra. Man kan få gå en bit innan man hittar en bank eller en supermarket.

Kolla in mitt shoppingcenter - OLEA, min pseudonym på jobbet ;)

Nu vet vi var folk håller hus – de är i Platanias. J Massor av skandinaver – det hör man när folk pratar omkring en. Gott om turistaffärer, barer, stora köpcentra, banker och restauranger. Lyxiga hotell och spa/resort. Tre minigolfbanor hann vi räkna till och en lunapark (nöjesfält modell mindre). Det är alltså till Platanias man ska åka om man vill ha det där nattlivet och vara bland många andra turister.

Kvällsmat denna lite sena timme fick bli ännu en gyros -grekisk snabbmat. Nu har maken fått det två gånger på tre dagar! Jag som försöker hålla en hälsosam profil, syndade med Pepsi twist, som inte finns hemma. Vi hittade senare till ett litet torg där det var mycket folk, barer och caféer. Jag åt en crepe med färska jordgubbar och maken tog en frappé. Det var roligt att bara titta på folk faktiskt.

Vi såg bussar köra förbi med ojämna mellanrum och beslöt oss för att ta en buss tillbaka. Det visade sig att fyra-fem hållplatser kostade lika mycket som en tur in till Chania dvs 1.60 per man.  Billigare än taxi åtminstone. Skönt att slippa gå tillbaka för nu var jag trött.

Avslutade kvällen med en film - Sarahs nyckel – helt okej filmatisering, men snälla du läs boken!