fredag 18 juli 2014

En lyxig dag på Cabana Mare Beach Resort

Tisdag 15 juli –

Lyx till mycket billig penning, så skulle man kunna sammanfatta dagen idag. Efter skönhetssömn och frukost, blev det lite pyssel i lägenheten och skypande med omvärlden dvs Danmark. Dotter och mellanson befinner sig nämligen på semester i Faaborg med farföräldrarna, liten kusin, makens moster och nästkusiner. Ett stort och härligt gäng som kommer ha det jättekul tillsammans. Och så får barnen förbättra sina danskkunskaper också! Och lille minstingen är i Göteborg och spelar fotboll i Gothia Cup. Honom har vi chattat med på facebook. Tacksam för tekniken!

Vi hade bestämt oss för en dag på stranden. Det betydde att vi gav oss iväg vid 13.30 ungefär. Man kan skynda långsamt här i Grekland. Man behöver inte jäkta iväg till stranden tidigt på förmiddagen ”för at få ut maximalt av dagen och solen”. Vilket man kanske gör hemma när man ska till Åhus och helst hitta en parkering. Och vem vet om solen är kvar nästa dag heller…. Här VET man, även om det faktiskt varit mer moln än normalt. Har även hört från säkra källor om stora åskväder och regn i norra Grekland.

Alltså vandrade vi ner mot havet och längs stranden, som är kilometerlång med finkorning sand, tills vi hittade ett ställe som verkade fint. Solsängar finns det gott om – och parasoll med. Men de flesta plastiga solsängar blir ganska hårda att ligga på i längden.

Vi siktade in oss på kritvita fräscha sängar med tjocka madrasser. Stället heter Cabana Mare Beach Resort – och det kan jag verkligen rekommendera! För 6 euro fick vi sköna sängar, för 10 euro en mycket god lunch inklusive dryck, ishinkar till ölen och gratis vatten som serverades flera gånger under dagen. Skön musik spelades av en livs levande discjockey (heter väl nåt annat numera) på förhållandevis lagom hög volym. För att göra ännu en jämförelse med Åhus så är volymen t ex på beachhandboll för hög för mig och musiken för mycket dunkadunka. Men jag börjar väl gammal som föredrar cikador och fågelkvitter eller vågskvalp som bakgrundsljud.

Jag tycker också om att slippa de evinnerliga smackande ljuden som uppstår när många spelar strandtennis! Skulle gärna spela själv men hatar att höra smällandet – och det slapp vi på Cabana Mare.

Baden denna dag gick mest ut på att låta sig sköljas av saltstänkta vågor. Det är en skön form av vattenterapi tycker jag. Det blåste skönt och därför var det lite mer vågor på havet. Man kunde se många surfare och kite-surfare, paragliding och andra sorters vattensporter med scooter och trampbåtar. Det positiva med stranden längs hela Agia Marina är också att det är långgrunt (jämför med Åhus för tredje gången) och passar utmärkt för alla som inte gillar att dyka på huvudet ner i böljan – eller för dem som har barn i alla åldrar. Varmt och skönt i vattnet, men inte särskilt lämpat för simning.

Simma fick vi göra hemma på hotellet i poolen. Det blev några längder i alla fall. Efter salta bad i böljan måste man tvätta håret – jag älskar att bada och simma men tycker inte om att bli våt i håret eller få saltvatten/klor i ögonen! Ännu en paradox. Älskar ju solen och värmen, men ogillar att svettas. Det slipper jag oftast när jag är här, vi planerar våra dagar väl och har tillgång till aircondition när det blir för hett. Men jag kan ärligt säga att jag fryser oftare än svettas.. men för det mesta alldeles lagom varm.

Tillbaka på Hotel Folia tog vi det lugnt, gjorde oss fina, spelade kort och drack lite vin innan vi gav oss ut igen, Såg solen sänka sig ner över Kreta. Älskar det kvällsrosa skenet!

Middag åt vi på Horiatiki gonia, riktigt grekisk taverna, även den en bit från huvudgatan. Vi var där en gång förra året så vi visste att det serveras god mat. Maken var först sugen på att testa kanin, men valde lamm. Jag tog fyllda grönsaker som är en favoriträtt. Vi fick en stor och fin efterrätt och den obligatoriska raki-snapsen förstås. Hemvägen tog vi ner om huvudgatan för att få lite omväxling.