lördag 26 juli 2014

Historisk heldag i Heraklion

Onsdag 23 juli
 –mycket historia blev det, för historieläraren och hans historiskt intresserade fru :)

Sov ut och sov väldigt gott i de sköna hotellsängarna...
Vi kom ut först vid 11-tiden. Det först vi gjorde denna dag, var att köpa båtbiljetter till Santorini till i morgon. Tur vi gjorde det för den ena båten var redan fullbokad. Nu får vi åka redan 8.20…. men kanske lika bra det.

Vi åt brunch under plataner och enormt stora fikusträd. En sval och skön plats precis intill El Greco-parken. Jag åt en sk English breakfast med bacon och ägg. Det var väldigt gott. Vi tog det lugnt för vi hade ju inga måsten alls.

Hypermoderna toaletter och superfräscht - annat var det förr ..... typ hål i golvet!
Mätta och belåtna tog vi oss en runda i centrala stan. Promenerade lite hit och dit – genom den välkända basargatan där kommersen var i full gång sedan länge. Det läskigaste vi såg var flådda fårhuvuden med ögonen kvar…. För 1 euro kilot. Undrar vad man tillagar av det?! Nej, kan ville inte fotografera dem.

Vi kom så småningom fram till den pampiga kyrkan St Melios och svalkade oss lite inne i den. Det var hett och relativt vindstilla ute. Inne i kyrkan fann vi de mest fantastiska takmålningar vi nånsin sett i en ortodox kyrka!

Vi tog oss ner mot centrum igen och kom på att vi faktiskt kunde gå till det historiska museet som ligger nära hotellet. Historiska museet – överraskande fint och väldigt intressant.  Inträde 5 euro. Ett par timmar i svala vackra lokaler och så mycket modern historia! Vi har tidigare bara varit på det arkeologiska muséet och det är också mycket fint men detta var toppen!

Specialutställning om El Greco och Nikos Kazantzakis. Det är tydligen El Grecos år i år. Redan på vägen till hotellet igår såg vi fina foton från en filminspelning om just El Greco och man hade filmat i Heraklion i de gamla delarna t ex vid fortet. På stan hänger banners om samme man och på museet fanns en del tavlor av den berömde konstnären. Och hans livsöde berättades. Kazantzakis är författare och mest känd för romanen om Zorba – och senare filmen. alla hans böcker fanns där - även på svenska! hans fantastiska arbetsrum var uppbygt - precis som då han levde och bodde på franska Rivieran. Små filmklipp från Zorba och Kristi sista frestelse visades. Mycket bra.

Hem till Kronos för ett par timmars vila – det var tydligen min tur att sova middag idag… trött av hettan kanske. Åt en god grekisk apelsin till mellanmål. Vi skulle äta först lite senare.

Ut igen 17.30, när vi kände oss utvilade igen. Gick ner till Plateia Elefterias (Frihetstorget)och tog buss nummer 2 (som det varit de senaste 30 åren) mot Knossos – nya biljettmaskiner och automatiska utrop av hållplatsnamn, riktigt  high tech. Till en kostnad av 1,5 euro för buss och 6 euro för inträdet kunde vi uppleva historiens vingslag ute i utgrävningsområdet. Knossos ligger mycket naturskönt i utkanten av staden.

Skönt att komma ut till Knossos så här på kvällen – bara vi och fyra personer till var med bussen, nästan inga turistgrupper – bara ett gäng italienska killar som skrek och förde liv. Annars mest privatpersoner – ett par guider pratade inför 5-6 personer. Skönt att ha området för sig själv.

Första gången på Knossos var för min del 1981 och då fick man gå in i palatset och vara nästan överallt – tänk vad mycket jag fick se! Och så mycket mer spännande att gå i den berömda labyrinten exempelvis. Tänk om Minotaurus skulle vaknat till liv.... Men jag förstår att det slitits av alla miljoner som passerat under åren, nu är mycket avspärrat för besökarna. Utmaningen idag var att ta lite bilder i nya vinklar.

Svalt och skönt var det faktiskt. Till och med lite mulet emellanåt. Vi gick omkring i drygt 1.5 timmar och det var lagom. Bussen tillbaka till centrum gick snabbt och lätt. Vi hade sån tur att den gick precis när vi köpt biljetter!

Ännu en vända på Kronons för dusch och ombyte, sen äntligen lite god grekisk mat! Vi tog samma taverna som igår – maten var ju utmärkt och det var nära hotellet med. Ikväll blev det fisk för båda. Grillade sardiner för maken och torsk för mig.

Vi gick en sista kvällstur och fann att det var sång och musik vid kyrkan St Titus. Modern music school underhöll – en motsvarighet till C4-gymnasiet kanske  ;)

Tillbaka på hotellet redan kl.23 – och skypade med Gabi och Love. De tyckte nog mest vi var otroligt tjatiga som inte litar på att de har koll på allt inför sin resa i morgon. Nästa gång vi kan prata blir ju om ett dygn när de landar på Santorini!! Längtan är stor nu.