fredag 25 juli 2014

Att lämna och att återvända

Tisdag 22 juli – en resdag med överraskningar!

Denna sista morgon på Folia unnade vi oss att äta deras fina frukostbuffé. Det var redan jättevarmt ute kl.9. Vi fick flytta in et bord i skuggan annars hade vi nog inte kunnat äta utomhus. Efter den bastanta frukosten tackade vi för oss. Fick både handslag och kindpussar och vi lovade att försöka komma tillbaka nästa sommar igen. Vi trivs verkligen utmärkt hos familjen Milonakis på hotell Folia.

Vi traskade ner för backen en sista gång. Jag är lika tacksam varje gång att det bär nedåt när man ska släpa på sin tunga väska.

Bussen skulle komma kl.12 och det gjorde den. Resan in till Chania gick förhållandevis smärtfritt. Vi hade sittplats och bussen stannade inte särskilt många gånger, Trafiken flöt på bra så vi var framme 12.23. Henrik hade kollat att bussen till Heraklion skulle avgå 12.45, så det var gott om tid. Men det gick tydligen även en buss 12.30 - maken fick eld i baken och köpte biljetter. Vi hann! Och det gjorde även en svensk familj som hoppade på bussen i sista sekund, men vi fick vänta en minut medan pappan köpte biljetter...

Som jag skrev om resan till Chania för nio dagar sedan, är det en mycket vacker tur. Man följer havet för det mesta och man får se många natursköna scenerier. Men såhär på tillbakavägen var jag rejält trött – slumrade mest och läste lite i en ny bok.

Via Rethimnon kom vi till Heraklion ungefär 15.30 och promenerade längs hamnen till Hotel Kronos, som ligger nära bastionen Koules. Lagom avstånd till allt därifrån. Bra när man bara ska stanna två nätter och sen åka vidare. Just denna tisdag i juli var det väldigt hett - kanske 34-35 grader. Då är en storstad ingen hit, men vi gjorde det bästa av dagen ändå.

Rummet vi fick (307) var riktigt modernt och fint. Air conditioning, free wifi och många tv-kanaler även engelska. Perfekt när man bor på stadshotell. man behöver vila lite och koppla av med nyheter och musik. kanske se en engelsk film fram på natten.

Vi gick ut igen ganska omgående för att äta. Det var ju många timmar sen sist. Vi valde en taverna vi passerat tidigare med allt bagage – "Ligo Krasi Liga Thallasa" heter den (Lite vin och lite hav) Kanske var vi för hungriga och beställde lite för många smårätter – vi blev proppmätta! Hade inte väntat oss ett stort fat loukoumades och melon efter middagen – raki hade räckt. Men allt var suveränt gott.

Vi blev tvungna att gå lite för att skaka ner maten innan vi gick hem och vilade. Henrik sov ett par timmar och jag gjorde annat. Under kvällen fick jag reda på flera roliga saker som kommer göra semestern ännu trevligare - och som kommer överraska barnen! Tacksam för internet och Facebook!

Ut på stan lite senare igen – man kan ju som sagt inte bara sova bort tiden. Promenerade längs olika stora och små gränder. Nu var det massor av människor ute trots den varma kvällen. Eller kanske just därför. Många ville svalka sig efter den heta dagen. Grekerna lever mycket nattliv sommartid, sitter på tavernor och cafeer, pratar och dricker kaffe, umgås och kopplar av. Fullt på alla caféer och uteserveringar kändes det som. Men vi hittade en fin plats och drack varsin frappe.

Kom hem och i säng efter midnatt. Sov gott!