söndag 13 juli 2014

Dåliga omen?

Fredag 11 juli – en missad födelsedag och järtecken

Redan då vi vaknade förstod vi att något inte stämde. Öppnade fönstergluggarna och visst – solen saknades! Himlen var gråmulen och det fläktade skönt. Men så overkligt! I Grekland skiner solen hela tiden, varje dag hela sommaren – så är det bara. Det är ju bland annat det man reser hit för J


Vi åt vår frukost på altanen som vanligt och gick också till poolen som vanligt. Man vilar ju lika bra utan sol och man kan bli solbränd även en mulen dag. Jag använde ett par timmar till att skriva förstås. Maken läste och det gjorde jag med så småningom. Lyckades inte riktigt fastna i Fredrik Backmans senaste roman. Jag älskade verkligen ”En man som heter Ove” för dess humor och ändå så allvarliga budskap. ”Mormor hälsar och säger förlåt” känns lite för pratig, omständlig och otrolig. Men jag ger inte upp för lite läsmotstånd. Lunchen denna dag gjorde käre maken.

                           


                            

                            

Det fanns flera orostecken på himlen denna dag. När jag simmade mina längder i poolen svävade en stor och vacker rovfågel över huvudet. Detta är ingen vanlig syn, tror sällan jag sett en örn här nere. Hemma i Balsby ser vi dem däremot ganska ofta. Fågeln låg stilla och cirklade majestätiskt i luften. Jag sa till maken att han skulle titta uppåt och se om han kunde urskilja vilken fågel det var. Det kunde han inte. Fler och fler runt poolen riktade sina blickar mot skyn. Det såg rätt häftigt ut. Tyvärr ingen bild på fågeln...








Det märkligaste denna eftermiddag var att det faktiskt fem droppar regn!! Det har nog aldrig hänt under alla mina vistelser i Grekland! Man kan inte kalla det som kom för en regnskur precis men regn var det och det kom uppifrån. Först blev jag lite småsur där jag låg vid sidan av poolen och läste. Trodde det var några unga grabbar som stänkte vatten när de härjade i poolen. Men det var det ju inte.

                           


Det som grämde mig mest denna torsdag var att jag inte kunde fira min 17-åring! Joel fyller år den 11 juli och för första gången fick han klara sig utan föräldrar. Därmed inte sagt att vi inte firade lite! Tack vare Skype kunde vi ringa hem, sjunga dansk och svensk födelsedagssång för sonen. Han blev firad där hemma med presenter från syskon och vänner, fick äta kinamat och hembakad chokladtårta. Det värmer verkligen modershjärtat att ungdomarna klarar sig så bra ensamma. (Bilden är hemifrån)



Jag och maken firade genom att promenera ner till livliga Hersonissos på kvällen. Där åt vi en god middag på vår favorittaverna Acropolis. Den har funnits på samma plats i över 40 år – alltså längre än mina resor till ön. Man blir alltid vänligt bemött oavsett hur många gäster där är. Priserna är förhållandevis låga och man bjuds alltid på vin, öl eller raki. Vi festade med shrimp saganaki och bifteki.








Vi satt ganska länge och njöt av vågornas skvalp eftersom havet ligger precis nedanför. Sen tog vi en promenad runt själva nöjesdelen av Hersonissos och såg – och hörde – en massa festglada ungdomar. Ibland känns det skönt att man inte är 20 år längre, att man kan gå hem och lägga sig vid midnatt innan förtrollningen bryts. Just denna kväll gick vi hem lite senare än så – och innan dess tog vi varsin drink vilket inte händer ofta heller. Taxi upp till Koutouloufari var pricken över i:et för dagen och kvällen.




Foto: E-M Olsson 2014-07-11©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar