torsdag 10 juli 2014

Från sängproblem till… straffar

Onsdag 9 juli –

Denna morgon (eller förmiddag) började med den typ av dramatik man ibland kan få uppleva på sin semester. Då förväntar man inga större problem. Man vill bara leva ett enkelt och sorglöst liv för en tid. För oss handlade dramat om den ack så viktiga SÄNGEN. (Du behöver inte sluta läsa för i min blogg hittar du aldrig våld, sex eller annat som kan uppfattas stötande).

Tittar man noga på högra stolpen så ser man att gaveln inte sitter fast!

Så vad hände? Ja, om sanningen ska fram vet vi inte det med säkerhet... vi kan bara gissa.
Vi satt fredligt ute på altanen och njöt av det sköna vädret medan vi intog vår frukost. Room-service-tjejen höll på att städa och bädda rent. Plötsligt hörs en rejäl duns uppe från sovloftet! Hon kommer snabbt ner, springer ut ur huset och tillkallar en handyman vid namn Lambros. Han rusar till undsättning med diverse verktyg så som skruvdragare och mejslar. Efter en stunds fixande var sängen klar - enligt honom. Vi vågade kanske inte riktigt lita på det. Inget ont om hantverkare. Det han gjort var nog att montera och skruva fast sänggaveln ordentligt. När jag tittar noga på en bild jag tog första dagen ser jag att gaveln faktiskt inte sitter som den ska. Vilken tur att vi inte lyckades med konststycket att sparka till i sömnen och kanske hamna på golvet i ren förskräckelse. Så var det med den inledningen på dagen!



Fortsättningen blev desto lugnare kan man säga. Maken gick bort till stora poolen medan jag fixade disken och skrev en stund. Det fungerar bäst för mig att skriva på morgon/förmiddag innan allt liksom rullar på. Dessutom tycker jag inte att man behöver skynda ut i solstolen när man vet att solen kommer steka fram till kvällen. Inte som hemma i Sverige där man liksom måste passa på så fort solen visar sig. Maken är den typen som vill ut direkt – och stanna timvis. Han är en riktig soldyrkare och vill vara så brun det bara går. Det roliga är att jag blir brun också, men behöver inte alls lägga en massa tid på att bara lapa sol. Därför hinner jag annat också – som att fotografera, skriva texter och dela på sociala medier.




Efter ett par timmars sol och bad gick maken hem till lilla huset (maisonetten) och tillredde en härlig sallad typ chefsallad med stekta brödkrutonger. Att fixa lunch själva sparar både tid och pengar. Gott var det med en öl till.




Eftermiddagen – ända fram till 19-tiden spenderade vi med mer avkoppling! Först några timmar i skuggan vid stora poolen. Älskar att ligga och läsa sida upp och sida ner. Min helt ovetenskapliga undersökning ger vid handen att de flesta semesterfirare faktiskt läser! Både yngre och äldre, kvinnor som män. Motsatt vad man kan tro läser de flesta gamla hederliga pocketböcker – om än i nya format storpocket såväl som minipocket). Kanske en på 15-20 läser på platta.





Den sista timmen flyttade vi bort till den lilla poolen. Där är nästan inget folk sent på dagen och man kan simma längd efter längd – en annan sysselsättning jag gärna ägna mig åt varje sommar! Även maken simmade några längder – och dök förstås.

                           



Vi drog oss hemåt och duschade, tog något att dricka, medan vi väntade på att någon vill skypa hemifrån. Samtalet kom så jag fick se och prata med alla tre tonåringarna plus hunden!

Vid 21-tiden var vi klara att gå ut och äta en god middag. Det skulle passa in i tidsschemat innan fotbollsmatchen Holland-Argentina. Vi stannade till vid den lilla kyrkan och beundrade den fantastiska kvällshimlen. Barnen leker alltid runt kyrkan på kvällarna. Det är lite kul att de leker gömme eller spelar fotboll just där. Men det är ju en skyddad plats, inhägnad och utan trafik.



Vi gick ett annat håll än vi brukar och bestämde oss för att ta första bästa taverna. Ännu ett bra infall. På Oniro (som betyder dröm) fick vi uppleva fantastisk utsikt, fantastisk service och fantastiskt god mat. Man kan inte begära mer. Vi delade en meze-tallrik och sen delade vi en ny rätt vi aldrig testat. Det var aubergine fylld med kalvkött i tomatsås och gratinerad med tre sorters ost. Himmelskt gott med potatismos och kokta grönsaker till. Raki till Henrik och ”sex on the beach” till mig on the house. Man tackar och tar emot!





Mycket belåtna och mätta traskade vi vidare till samma Sportbar där vi satt kvällen innan. Då blev det så målrikt att vi gav upp i förtid. Denna kväll var det måltorka… Om jag ska se fotboll måste det bi mål! Avskyr 0-0 matcher. Varför sitta och titta på män som springer omkring i 90 minuter om det inte händer mer än att de springer ihop eller skallar varandra?! Det bästa denna kväll var att jag fick cheese cake - en liten efterrätt att njuta av under matchen. Vi  gick hem i full tid och såg förlängning och straffar hemma. Det vill säga att maken såg – jag hörde och facebookade i stället J




En riktigt bra dag som slutade först långt in på småtimmarna. Maken lär bli trött i morgon…

Foto: E-M Olsson 2014-07-09©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar