torsdag 14 juli 2016

Weekend i Agia Marina - söndag

Söndag 10 juli. 
En vilodag på stranden.  Och EM-final i fotboll.


Söndag innebär lite extra gott till frukost tycker jag. Man kan unna sig en rispudding eller fruktpaj. Sånt finns också på hotellfrukosten på Folia minsann. Vi tillbringade annars förmiddagen framför datorn och såg Nyhetsmorgon precis som man brukar göra hemma en ledig söndag. Ännu ett tack till tekniken, även om vi inte kan se mer än vissa program hemifrån. Maken tog sig en tupplur också. Siesta till 13-tiden ungefär.




Idag skulle det bli ett besök på stranden minsann. Man kan inte bo några hundra meter från havet och inte bada. Det går bara inte. Jag älskar pooler för att man kan simma utan problem med stänk och vågor (om det inte är barn i samtidigt förstås) men det finns inget som går upp emot havets salta böljor och lugnande rytmer. Vi traskade ner till stranden och valde ”första bästa” vilket maken annars aldrig vill. Han vill gå lite och kolla läget liksom. Men på något sätt passade Terra Nostra honom. Man kan säga att det här var ett nytt ställe eftersom det var en ny strandbar (påbörjad förra sommaren) som nu var klar med fina solsängar med tjocka madrasser. Jag var ju enbart glad att vi inte gick långt helt random. Nu kunde vi fokusera på det viktiga – sola, läsa, slumra, bada och äta lite lunch.

 




Vi satt under stora träd (kanske pinje) och åt vår lunch, chef sallad, innan vi spelade ett par partier tavli. Jag förlorade förstås men det är kul att spela ändå. Det hör liksom ihop med en greklandssemester.






Den bruna drycken är rakomelo med kanel. Kakan en apelsinkaka.
Vågorna gick relativt höga denna eftermiddag så jag fick verkligen möjlighet att träna på min balans. Den blir sämre för vart år som går pga artrosen i båda höfterna. Jag kan inte ta några stora kliv eller sidosteg, alltså måste jag tänka på hur jag går, står och rör mig. Hela tiden, vilket stundtals är jobbigt, stundtals deppigt. Vi läste mera och tog ett sista dopp efter några sköna timmar på stranden innan vi gick hemåt.








Det blev söndagsfika på balkongen, dusch och hårtvätt (för mycket salt och sand i håret) medan vi laddade för EM-finalen i fotboll. Den matchen ville vi gärna se nere vid poolen och äta middag. Vi gick ner vid 21 och fick det bästa bordet längst fram vi en av storbildsapparaterna. VI åt jättegod mat, gemista och bifteki. Vi bjöds på loukoumades och raki. Till matchen blev det en Pina Colada för mig.






Jag blev berörd redan av inledningen till finalmatchen. Allt var så vackert och välorganiserat med barn, flaggor och lagtröjor. David Guetta spelade och vår egen Zara Larsson sjöng EM-låten så jag fick gåshud. Sen blev det dags för nationalsånger, först Portugals som Ronaldo sjöng med ifrån hjärtat med slutna ögon. Mer gåshud där. För mig som är ljummet intresserad av fotboll blev det ändå några spännande timmar. Ronaldo skadad och utburen på bår, publiken orolig. Hur skulle det gå nu? Men det gick ju bra utan superstjärnan! Portugal besegrade värdlandet Frankrike med 1-0. Vilken glädjeyra för vinnarna och sorg för de förlorande även om det inte kan anses som dåligt att bli silvermedaljörer tycker jag. Det blev ett bra slut på en härlig helg!

Bästa trion i baren :)

Alla bord runt poolen var fyllda av gäster.





Dagens särskilda tankar går till nr 1: Cecilia och Max som firar treårig bröllopsdag. Glömmer aldrig den dagen på Rhodos 2013. Nr 2: Terese som fyller 29 år, och som jag känt hela hennes liv. Nr 3: Jakob, makens lillebror som vi bara träffat en gång. Han fyller också år idag, 33 år. Grattis!

Foto: E-M Olsson 2016-07-10 ©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar