onsdag 13 juli 2016

Weekend i Agia Marina - lördag

Lördag-söndag 9 
Vandringar i sol och månljus. EM-friidrott

En helg är egentligen inte särskilt annorlunda än alla andra dagar när man har semester. Men för att dagarna och nätterna inte alldeles ska flyta samman försöker jag ändå hålla lite reda på dagarna. Och försöker att räkna hur många sköna dagar vi haft och hur många ännu skönare vi har kvar.


Efter en sedvanligt god frukost valde vi att starta dagen med en promenad. Vi gick inte så långt utan höll oss i närområdet, bland annat till den lilla fina kyrkan och kyrkogården. Det är så fint på grekiska kyrkogårdar tycker jag, vackra marmorsarkofager, utsmyckningar och oftast foto de avlidna. Det gör ju att de inte glöms bort utan lever kvar, även när främlingar som jag kommer och tittar. Tycker att våra moderna vilorum är ganska anonyma, det står inte ens personens yrke på gravstenen som det gjorde förr. Och ju mindre yta på gravplatsen desto bättre verkar det som. Vissa får ingen plats alls utan väljer minneslund för att efterlevande ska ”slippa besvär med att hålla graven fin”. Man får tycka och tänka som man vill om det givetvis, men för mig är en vacker plats att minnas och hälsa på en älskad anhörig viktig. Har du sett filmen ”En man som heter Ove” så är där ett så fint exempel på hur han nästan dagligen besöker och pratar med sin Sonja.










Vi passade på att handla lite i en större butikskedja som heter INKA. Där hittar man allt man kan behöva och mer där till. Köpte olika juicer, men också ett nytt tygskynke som är bra att svepa om sig över badkläderna. Priserna varierar. Vissa livsmedel är billigare än i Sverige medan andra är dyrare. Rent allmänt kan man fortfarande leva ganska bra och billigt i Grekland.





Tillbaka från promenaden gick vi direkt till poolen. Lade oss i skuggan, vilade och läste i några timmar. Jag simmade mina 300 simtag och gjorde vattengympa. När vi kände oss hungriga åt vi lunch också vid poolen. Just då ringde min äldste grabb Ola, ett videosamtal så jag kunde se både honom, fästmön Emma, lillebror Love och Randi hund. Teknikens möjligheter är fantastiska!







Efter maten blev det ett par timmar i solen. Trodde inte solen var så stark vid 17-tiden, men hade fel. Mina relativt osolade baksidor på benen fick lite för mycket. Det kände jag senare på kvällen då det kliade och sved. Vi fortsatte vår slappa lördag med en stund på balkongen och en kopp kaffe. Skrev ett nytt blogginlägg medan maken spelade olika spel på sin kära ipad.



 När vi gick ut igen vid 21-tiden hade vi ett nytt vandringsmål. Vi skulle gå till nästa by i riktning mot Chania, nämligen Kato Stalos. Varför? Jo, maken ville leta upp det hotell som vår kära dotter och hennes bästis ska bo på i augusti. Man tycka att det låter långt att gå till nästa by, men det är inte så farligt. Alla turistorterna ligger som ett pärlband längs kusten och mellan vissa är det knappt något avstånd alls. När Agia Marina tar slut är det kanske 500 meter innan Kato Stalos börjar. Vi gick en stund till och hittade mycket riktigt hotellet Kato Stalos Mare som såg väldigt fint ut. Trots mörkret alltså.




 När vi sett det vi ville promenerade vi tillbaka till Agia Marina och åt lite mat. Maken älskar ju gyros så det fick han. Själv åt jag en god grekisk hamburgare. Lördagskväll var det och då kunde vi unna oss en liten nattfösare också. Vi gick till Oki bar och cafe. Maken tog en Irish coffee och jag tog en Baileys coffee. På baren hade de ett par storbilds-tv som visade sport. Plötsligt såg jag svenska flaggan och nåt med friidrott. Det var prisutdelning från EM i Amsterdam. Svenska tjejer hade verkligen visat framfötterna där! Tre medaljer samma dag. Silver till Meraf Bahta på 5000 meter, brons i stav för Angelica Bengtsson och brons på 800m till Lovisa Lind. Vilken girl power alltså! Man gick till sängs som stolt svensk – och kvinna den natten.



Foto: E-M Olsson 2016-07-09 (c)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar