torsdag 28 juli 2016

Vi lever ett liv i lyx

21-22 juli 2016  
Dagar av enormt mycket lugn och vila. En sann lyx.


Torsdag och fredag blev två mycket lugna dagar. Det fortsatte blåsa ganska hårt även då. Röd flagg under torsdagen och inga bad ens för maken. Fredagen var det lite lugnare igen och flaggan gul, dvs man ska vara försiktig. Vi stannade hemma på hotellet och var nere vid poolen några timmar varje eftermiddag bara.


I en chatt med dottern sa hon något som var helt sant. ”Ni lever i lyx där nere medan vi sliter här hemma”. Ja, vi lever sannerligen i lyx om man definierar ordet enligt mitt sätt att se det. Vi lever i lyx som varje morgon kan gå upp vid 9-tiden eller lite senare för att gå till ett dignade buffèbord där frukosten är framdukad. Bemöts varje dag av flera glada ansikten som önskar god morgon – kalimera och undrar hur man mår. Eller ser att man är trött och ger ett extra leende eller en liten kram. Vi lever i lyx som får vår lilla mysiga lägenhet städad varje dag om vi vill det. Oftast nöjer vi oss med att städerskan får ta ut skräp och toapappershinken. Bädda och diska kan vi göra själva. Vi lever i lyx som kan välja mellan att gå ner till havet eller stanna vid en härlig pool. Eller välja att inte göra något av det, kanske sova middag i stället eller sitta på vår underbara balkong med den finaste utsikt man kan önska. Vi lever lyx som varje dag kan äta oss mätta på två mål god hemlagad mat, på taverna eller restaurang. Till ett billigt pris av lokala grönsaker och andra produkter. Vi äter för ungefär 400 kronor per dygn, inklusive drycker. Vi lever också i lyx när det gäller hälsan. Både jag och maken mår bra. För min del lite bättre för varje dag faktiskt. Efter tre veckor börjar jag bli rörligare och mer smärtfri än jag varit hittills i år. Men om lyx innebär att vi slösar en herrans massa pengar på dyra hotell, spa, all-inclusive eller liknande, då kan jag inte hålla med. Vi föredrar vår typ av lyx i flera veckor framför en vecka med det andra kallar lyx.

Lyx att värma värkande ben
Lyx att vara nästan ensam vid och i poolen.


Lyxig utsikt till en god cider och vindruvor.
En ”lyxig” middag intog vi på Sebastian’s taverna med levande musik på fredagskvällen. Gott och väldigt mysigt var det. Musikerna var lika bra som förra gången vi hörde dem. Det blåste fortfarande men vi satt skyddade bakom väggar av tjock plast. Massor av tända lyktor även nere vid stranden förhöjde stämningen. Månen var inte full längre men fortfarande ganska stor och lyste upp natten.


Chokladfondant -on the house! Också en lyx.

Månsken över strand och hav.
En särskilt lyxig upplevelse fick jag på fredagen. Min käre make hade bokat in en massör som skulle komma till oss på rummet och ge mig helkroppsmassage! Vet inte när jag fick det sist. Kanske i samband med min 50-årsdag och det är ju många år sen nu. Hela förmiddagen gick jag mest och laddade för detta. Vi tittade på tre avsnitt av den danska serien ”Edderkoppen”, satt på balkongen och bara slappade. Tror jag var lite olustig också med tanke på femårsdagen av Utöyamassakern. Många minnen från den dagen.

Vilken lyx att bli masserad. 40 euro för mer än en timme.
Giannos, som massören heter, kom några minuter efter bestämd tid. Han kånkade på sin massagebänk och en väska som visade sig innehålla många olika oljor och mobilen fylld med lugn och vacker musik. Det kändes direkt att det här var en kille jag kunde slappna av med, positiv  och utstrålade lugn och värme. Man är ju ganska ovan vid att en man ska röra vid ens kropp, än mindre knåda ens stela muskler. Maken gör så gott han kan och masserar ibland, men det är ju inte det samma. Jag frågade ”How naked do you want me?” med glimten i ögat. ”As much as you want” var svaret och så var isen definitivt bruten. Det blev nästan naken. Jag underdriver om jag säger att det var skönt! Det var fantastiskt. Visst gjorde det ont på vissa ställen, men Georgios var väldigt lyhörd för om jag stelnade till eller pustade lite. 70 minuter höll han på och det var de bästa minuterna på hela semestern hittills. När vi var klara bad han mig ligga kvar. Så gick han ut på balkongen och pratade med Henrik. Vi fick höra om hans liv, drömmen om ett hälsocenter, hans andra jobb som discjockey och musiker. Vilken social och ödmjuk människa! Senare fick vi veta att han är god vän till Jannis, hotellägaren, sen de var tonåringar.





Efter massagen blev det mer vila, för jag ville vara kvar i den sköna känslan av att nästa sväva på moln. Det blev ett par timmar vid poolen, utan bad för jag ville ha kvar oljan på kroppen. Vi gick sen ut ovanligt tidigt för att äta lite. Promenerade längs stranden och hann se solen gå ner. Även det en fantastisk lyx. Maken fick en gigant gyros! Som han längtat efter den. 






Vi gick sedan en längre kvällspromenad upp över byn så att säga. När vi kom halvvägs hem var det dags för en paus. Vi stannade på Jay-Jays där det var live music. Tre jätteduktiga ungdomar spelade både modern grekisk musik och internationell. En skön och lyxig stund av vila och vätskepåfyllning. Musik har en fantastisk helande kraft.







Vi kom ju hem tidigare än vanligt också. Så vi kunde därför se de sista två avsnitten av ”Edderkoppen”. Det har nog aldrig hänt förut att jag och maken sett en hel serie på bara ett par dagar. Det är sådan ”lyx” som de unga sysslar med, eller har jag fel där?

Foto: E-M Olsson 2016-07-22 och 2016-07-23 ©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar