måndag 25 juli 2016

Firade fantastiskt fin fullmåneafton

Tisdag 19 juli  
Love fyller 17 år. En fin kväll i Chania med sol och måne.


Vaknar och tänker att det är en ny helt orörd dag som ligger framför oss. Tänker också på att det är min yngste sons födelsedag, en dag som han för tredje året i rad får fira utan föräldrar. Det kommer bli en bra dag även om vi är hundratals mil ifrån varandra. Han har ju sina syskon och de kommer säkert hitta på något roligt tillsammans. Det är ännu för tidigt att utnyttja teknikens under och ringa upp födelsedagsbarnet. Vi äter vår frukost och ser sen att sonen är aktiv på Facebook, alltså är han vaken och vi kan ringa och sjunga en hyllningssång. Han blir glad och berättar om sina önskemål inför dagen. Att slippa hushållsarbete (nu gör han inte så hemskt mycket annars heller) och att det ska hämtas pizza till kvällsmat. Rimliga önskemål som kommer uppfyllas.


Min hyllning i Facebook
Jag och maken njuter av dagen, mestadels nere vid poolen men också på balkongen för min del. Jag bloggar och lyssnar på Annika Lantz sommarprogram, som tyvärr inte fångar mig lika mycket som de jag tidigare lyssnat på. Jag tyckte hon var jätterolig förr men kanske jag vuxit ifrån hennes humor på nåt sätt. Det blev en heldag vid poolen alltså, men vi gick upp och duschade lite tidigare än vi brukar. Vi hade bestämt oss för att äntligen åka in till Chania. Tänk att vi varit här i tio dagar utan en kväll i stan. Så det var nog på tiden.



Vi hann med en buss vid 19-tiden. Inte alls många passagerare så vi slapp stå. Bra för benen mina. Resan in gick förhållandevis snabbt tack vare att trafiken flöt på bra. Väl framme följde vi ungefär samma ritual som vi brukar. Människan är ett djur med många vanor. Vi promenerade i lagom rask takt ner mot den gamla stadsdelen och hamnen. Det är där alla butiker, tavernor och barer finns samlade. Självklart finns det affärer på andra ställen också, men mer utspridda. I gamla stan är all trafik avspärrad. Bara häst och vagn kör omkring, någon enstaka cykel – eller i år - segway! Folkmyller av både turister och infödda. Man flanerar i sakta mak, går sin volta.







Vi gick direkt mot hamnen för att sätta oss på taverna Monastiri, där man har absolut bästa utsikten över fyren, hamninloppet och solnedgången. Ett tips är att komma innan kl.20. Dels får man ett bra bord och dels serveras fortfarande billiga menyer. Vi valde en meny med grekisk sallad, spenatpajer och fyllda tomater, samt efterrätt. Totalt 15 euro för två (mindre än 150 kr alltså) Tillkom öl och vatten, så festen gick lös på två hundringar. Vi fick verkligen en fantastisk plats längst ut mot vattnet, som denna dag var ganska vildsint. Vissa vågor kom upp över kanten och stänkte havsskum på de gående.









Man sitter gärna och tittar på förbipasserande människor samtidigt som man följer solens makalösa nattningsprocess. Jag blir nog aldrig mätt på solnedgångar, eller uppgångar heller för den delen. Fast dem dem ser jag mera sällan.









När det ena magiska naturskådespelet är över tar nästa vid. Åtminstone just denna kväll. Det var nämligen fullmåneafton också. Vi hade turen att få uppleva även det. Men först hann vi gå en promenad i hamnen, där vi bland annat pratade med några entusiastiska ungdomar om ett projekt som ska rädda de utrotningshotade sköldpaddorna som finns här på Kreta. Caretta caretta heter de. Vi köpte några grejer t ex en T-shirt och stöttade med lite pengar. Vi tänkte att Love skulle gilla att vi gav en slant till naturvård av detta slag. En present som varar längre än mycket annat.

 


För att riktigt kunna njuta av fullmånens vackra sken (som inte låter sig fångas av en mobilkamera tyvärr) satte vi oss på andra sidan hamnen, mitt emot där vi ätit förut. Där finns en bar som heter Karamela, som vi brukar gå till. Precis som namnet säger får man en karamell eller två till sin drink. Vi nöjde oss med varsin god frappé. Det var så lugnt och mysigt att bara sitta där, småprata (maken är ingen pratkvarn direkt) och njuta av den ljumma sammetslena natten. Och tanka månljus.


Vi promenerade genom de små mysiga gränderna i lugnt tempo och köpte några småsaker. Vi kom till busstationen lagom för att nå bussen vid midnatt. Den var desto mer fylld av folk, men jag fick ändå en sittplats ändå. Vi var hemma på hotellet i precis lagom tid. Och även där lyste månen så otroligt vackert.







hania

Agia Marina
Foto: E-M Olsson 2016-07-19 ©


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar