torsdag 7 juli 2016

Kultur i kvadrat, kyrka, historiska minnen och mat.

Tisdag 5 juli. Kultur i stället för strandtur.

Varje hotell med klass har ett bibliotek där man kan ta eller sätta en bok.
Om jag somnade hungrig i natt så vaknade jag i alla fall utan större frukostsug. Man klarar alltså lätt att inte äta tre måltider om dagen, om man inte kan eller vill. Dock finns det för mycket gott att testa här i Grekland, så man vill ibland äta mer än man egentligen orkar. Självklart smakade frukosten bra denna dag, kanske till och med extra gott efter den långa fastan. 

Man kan skymta borgen i bakgrunden. Utsikt från balkongen.
Vi kunde konstatera att vädret inte heller denna dag var särskilt ägnat för strandliv. Det blåste snäppet mer. Alltså kunde vi använda dagen till något annat. Det var hög tid att iklä oss rollerna som kulturtant och kulturfarbror. Vi hade inte besökt kyrkan och inte heller borgruinen. Så det fick det bli. När det blåser är det bara skönt att promenera även om tempen letar sig upp emot 30 grader. Vi började med kyrkan. Paleochora kan stoltsera med en mycket vacker kyrka med en fantastisk klockstapel. Otypisk om man tänker att alla grekiska kyrkor är vita med himmelsblåa tak. Inuti var kyrkan ännu vackrare! Kan vara den mest utsmyckade ortodoxa kyrka jag varit inne i. Jättefina ikoner och takmålningar. Ja, ni ser själva på bilderna!







Helgon - Irene och Olga







Aposteln Pavlos i rosa <3
 


Efter kyrkobesöket vandrade vi vidare till nästa kulturella begivenhet, uppåt mot Castro den gamla borgruinen. Många trappsteg som kändes i benen, men så värt det. Utsikten där uppifrån var betagande. Man ser hela Paleochora och stränderna på båda sidor. Här tror jag att bilderna inte riktigt kan fånga känslan, men det är så himla vackert.










Gammal väg som belagts med stenmosaik.
 


När man vandrat måste man vila lite. Och det gjorde vi nedanför kyrkan på Cosmogonia, vilket betyder ”folkhörnet”. Vi svalkade oss med vatten och färsk apelsinjuice, samt tog en tidig lunch. Det var så mysigt att bara sitta bekvämt och titta på folk som passerade. På vägen ner från borgen såg vi en äldre man som satt på sin balkong och spanade ner mot kyrkan och folklivet. Greker har förstått det är med att bara vara.




Vi kom tillbaka till hotellet Pal Beach vid 14-tiden. Jag hade turen att kunna chatta lite med alla mina fyra ungdomar. Det händer inte ofta eftersom de har olika arbetsdagar och tider. En jättegullig liten hund kom och gjorde mig sällskap där på uteplatsen. Han hade inget halsband men var så fin att han omöjligt kunde vara en vildhund. Han påminde mig om att jag saknar min egen hund, Randi.




Hela eftermiddagen gick till vår siesta. Henrik läste, jag skrev inlägg till bloggen. Sen vilade vi och jag fick benmassage, vilket behövdes efter alla trappor jag gått i. Vi satte oss på altanen för att spela kort men upptäckte strax att vi fått objudna gäster i form av myror! De är ju ofarliga men vi ville helst inte få in dem på rummet. Alltså tillkallade vi personal som snabbt spejade något längs tröskeln. Hur det gick i kortspelet? Tja, inte var det jag som vann. Men det är roligt att spela ändå.


Vinden lugnar sig alltid framåt kvällen, så även denna härliga kulturdag. Vi beslöt oss för att ta ett ”solnedgångsdopp”. Snabbt ner till stranden, hoppa i det svalkande havet och sen upp ganska snabbt igen. Så skönt! Därefter snabbdusch och utgång.


Man ska inte planera så mycket för oftast blir planerna spolierade. Så var det för oss. Vi hade pratat om att gå till en viss taverna Mikro Angelo, för det såg så trevligt ut där och namnet var ju också lockande. Vi känner ju en liten Angelo (dotterns gudson) och en stor, liraspelare på Santorini. Men där var fullsatt hos änglarna liksom på flera andra tavernor i närheten. Så vi gick helt sonika ner i hamnen där vi inte ätit sen första kvällen.  Vi satte oss på en typiskt grekisk taverna – Akrogiali (strandkanten). Det visade sig vara ett väldigt bra val. Maten var jättegod och servitrisen mycket trevlig. Vi åt traditionella och lokala rätter som fyllda squashblommor och pajer med spenat och annat grönt. Vi blev också underhållna av ett flertal kringvandrande gatumusiker/sångare. Alla fick en slant förstås. De kunde verkligen spela och sjunga nämligen.






Risfyllda och stekta squashblommor. Ljuvligt gott.
Kalitsonia = filodagspajer med ost och grönt tex spenat.
Stifado - godaste köttgrytan med mycket lök.
Innan vi gick hem ville vi avsluta den fina dagen med en liten drink. Vi återvände till Cosmogonia med de sköna sofforna. Jag testade en för mig ny drink – ”sex with the DJ” och den var väldigt god men inte så sexig för jag blev väldigt trött…..


Foto: E-M Olsson 2016-07-05 (C)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar