tisdag 5 juli 2016

Precis lagom lat och ledig

Lördag 2 juli. Lättsamt schema och fantastisk fotbollskväll.


Vi sov gott till kl.9 vilket är precis lagom när man lägger sig en eller flera timmar efter midnatt. Det blev ingen löprunda denna morgon trots att maken planerat för det, dvs ställt fram löparskorna. Vi får väl se om det alls blir några. Ambitionen är ju hedervärd i varje fall. Vi åt frukost och diskuterade dagens ”schema”. Även om man inte har några bestämda planer är det ändå bra att ha några hållpunkter, exempelvis när man ska äta, hur länge man ska vara på stranden, om det finns önskemål om någon aktivitet. Vi inledde förmiddagen med siesta. Ja, det låter kanske konstigt för det brukar man ju ha på eftermiddagen när solen står som högst och är som starkast och det är skönt att hålla sig inomhus. Siesta för oss innebär att man tar det lugnt när som helst på dygnet. Man ligger på sängen och läser, slötittar på tv (BBC news), spelar något spel på sin Ipad (maken) eller skriver en text (jag). Jag lade in en massa bilder i datorn, redo att användas senare i bloggen.


 Vi valde denna dag att spendera tre timmar på stranden. Det blåste lite mer än dagen innan, men inte så farligt. Vi tog några dopp men det var för skvalpigt för att simma. Vi gick dock längs hela stranden tur och retur vilket kan vara en sträcka på 1,5-2 km. Bästa sättet för mig att sola är i rörelse. Ligger jag ner blir det helst under parasoll med en bok. Läste gjorde jag med förstås. Snart klar med den första boken av många.



 Vi valde även att äta lunch i hotellets snackbar och det var ett bra val. Dagens rätt var ärtor med potatis i tomatsås. Vegetariskt och bra för magen min. Grekisk sallad är en självklarhet till varje måltid. Jag mår alltid så himla bra av det grekiska köket. Försöker äta enbart nyttigt, köper varken godis eller choklad, kakor eller glass. Undantag är de små portioner efterrätt man får på restaurangerna. De äter jag. Kroppen verkar rensa ut ”gifter” de första dagarna för jag får alltid en stark metallsmak i munnen. Den försvinner efter två –tre dagar. Magen är alltid helt återställd efter samma tid oavsett hur den var innan jag åkte (oftast dålig efter stressiga tiden maj och halva juni innan ledigheten. Två veckor hemma hjälper föga).



Efter maten blev det åter till stranden ett par timmar. Sen eftermiddag är det absolut skönast på stranden. Tänk på det alla ni som skyndar dit vid 10 på förmiddagen (och riskerar att bränna er). Vinden hade mojnat så det gick utmärkt att simma mina dagliga 200 meter. Får inte simma för långa pass enligt sjukgymnasten. Men gärna flera gånger om dagen. Gjorde även en del gympaövningar, men var lite mer försiktig än igår. Då tog jag i för hårt. En timmes vattengympa kändes rejält på kvällen. Hade så ont i flera leder och benmuskler! Tur jag har min egen massör med mig.


Efter dusch om ombyte valde vi att se solnedgången från café Castello med fantastisk utsikt över hela bukten, havet och bergen. Vi njöt av varsin god frappé, en sketo (ren) och en pagoto (med glass). När vi njutit av det fantastiska skådespelet gick vi en promenad runt ett litet berg och kom ut på andra sidan byn, vid hamnen. 








Vi strosade i gränderna och hamnade på en trevlig taverna som hette Aristeas. Vi åt en god middag igen. En höjdare var förrätten, friterad fetaost med sesam och honung. Jag åt soutsoukakaia (små färsbiffar) och maken kleftiko (köttgryta ”gömd” i smörpapper). Vilken skön lördagskväll.









 Vi vandrade vidare för att hitta någonstans att sitta och se fotbollsmatchen mellan Tyskland och Italien. Tydligen var det fler som hade samma tanke, att se kvartsfinalen, för det var fullt på varenda bar, cafeteria eller kafenio. Vi gick därför tillbaka mot hotellet där det finns en sportbar med storbild, men med grekisk kommentar till matcherna. Strunt samma tyckte maken. ”Fotboll är fotboll och talar för sig själv”. Det var inte så många där när vi kom, så vi fick en fin plats långt framme. Snart var det helt fullt. Tror personalen var oförberedd på det stora antalet kunder, för det tog ovanligt lång tid att få sina beställningar. Jag njöt av en mycket god Mojito i de 2,5 timmar som matchen varade. Spännande match som slutade oavgjort, även efter förlängning. Straffsparkar avgjorde – och det var väldigt spännande! Tyskland vann till sist. Man kunde ana vilken glädje det måste ha varit uppe i centrum där alla som höll på tyskarna firade segern, och det finns en hel del tyskar här.



Foto: E-M Olsson 2016-07-02 (c)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar