lördag 30 juli 2016

En tripp till Havana

Lördag 23 juli
Sommarprogram, sol och strand.

Vaknade denna lördagsmorgon med viss förvåning. Jag hade inte vaknat av makens snarkningar en enda gång under natten nämligen. Så skulle man ha det varje natt och dag tänkte jag. Det blev en tidig frukost som omväxling också. Sen försökte vi titta på Nyhetsmorgon i TV4. Det brukar ju sändas lite längre på helgerna och det är en lugn och bra start på dagen att slötitta. Tyvärr var nätet svajigt denna dag och livesändningen hängde upp sig så ofta att det blev jobbigt att titta. Satte mig på balkongen i stället och skrev lite medan maken sov en stund. Jag lyssnade på Sommar med Maj Sjöwall. Även hon hade en spännande livshistoria att berätta. Jag fäste mig särskilt vid hur hon och maken Per Wahlöö jobbade med sitt skrivande. För Per var skrivandet helt livsnödvändigt, en drivkraft.

Det var en het dag och därför lämpligt att gå till stranden. Vi gick vid 13.30-tiden och kunde snabbt konstatera att det var mycket folk. Inte så konstigt med tanke på att det är mitt i högsommaren med massor av turister plus alla ”vanliga” greker som vill ha en dag på stranden en lördag. Vi vandrade längs stranden som vi brukar och hoppades på en plats på Cabana Mare, men där var verkligen fullsatt. Alltså gick vi vidare till vårt andra favoritställe, Red Havanna Beach. Där var förstås också fullt av folk, men vi fick en plats uppe vid själva bar- och poolområdet, lite väl nära musikanläggningen men det fick duga. Vi fick i alla fall en lite lyxig dubbelsolsäng under nättak. Skönt helt klart.

Vi var hungriga och beställde lunch direkt till stranden. Det blev en club sandwich och friterad fetaost med honung. Mycket gott, särskilt osten. Eftersom det var lugnt hav, kunde jag simma och verkligen njuta av badet. Det var ju några dagar sen sist. Läste vidare i min engelska roman. Trots att musiken blev allt mer högljudd ju senare dagen led, så stannade vi till 18-tiden innan vi vandrade hem.

Filodegsinbakad fetaost med honung. Så läckert!
Vi njöt av kvällen på balkongen, bloggade, drack en cider, chattade med barnen. Vi till och med tittade på den allra sista delen av ”Edderkoppen” ute på balkongen. Väldigt grekiskt att se tv utomhus, så känns det i alla fall. Då vi inte ville gå ut igen fick det bli middag nere vid poolen. Så sent som vid 22-tiden var vi nästan ensamma om att äta. Men so what. Vi fick god vällagad mat och Jannis hade gott om tid att prata med oss om allt möjligt. Vi pratade även med några andra hotellgäster. Den ene visade sig vara armenier men bodde i Sverige sen 11 år tillbaka. Trevliga samtal om bland annat olika sevärda resmål. Vi var ju nyfikna på Falassarna. Dit skulle killen och vännerna resa nästa dag och lovade att sen berätta om det var värt besväret att åka med vanlig lokalbuss dit. Plötsligt sköts det fyrverkerier över havet rakt framför oss. En festlig avslutning på dagen.

Extra stor och god efterrätt - cheesecake. On the house.