lördag 23 juli 2016

Öde stränder, solnedgång och månljus.

Måndag 18 juli
Måndagsmys med mycket chill och relax.


Söndagen bjöd på utflykt och många nya intryck för alla sinnen. Måndagen blev därför perfekt för avkoppling. Balans i tillvaron kräver balans också under semestern. Åtminstone om den ska befrämja hälsan och förebygga en försämring. Vi tog det därför mycket lugnt denna dag. Speciellt under förmiddagen. Ibland är jag särskilt tacksam att maken är ”lat” till naturen och inte kräver en massa action och ”görande”. Han sover mer än jag och är väldigt bra på att chilla, typ bara ligga på en solstol dag ut och dag in.


Idag blev det en sådan dag med mycket chill och relax. Efter frukosten tog maken sin siesta (sov) medan jag lyssnade på ett sommarprogram med Gunhild Stordalen. Det var knappt jag orkade när hon pratade om sin ovanliga cancerform och att hon fått ett återfall. Det hjälper inte att man är läkare själv och miljardärshustru. Hon talade också varmt om sin relativt vanliga bakgrund och om sitt stora engagemang för miljön. Att hon talade norska glömde jag efter två minuter. Så jag rekommenderar er att lyssna! Maken vaknade och masserade mina ben, särskilt låren värkte. Kanske för att vi satt lite illa i det lilla tåget igår. Kanske vill de bara ha uppmärksamhet och extra omsorg.

Detta hus håller på att byggas nära hotellet. Där hade jag gärna bott.
Maken gick ner till poolen vid lunchtid, men jag var inte färdig med mitt lyssnande. Jag hörde ett sommarprogram till. Nu med David Lagercrantz. Han som skrivit både Zlatans biografi och fortsättningen på historien om Lisbeth Salander. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, men inte ett program om depressioner och dåligt självförtroende. Kan låta dystert men det var ett fantastiskt bra program. Tänk så mycket våra liv, även mitt eget, präglas av uppväxtförhållanden, föräldrar och deras egna liv och besvikelser. Jag brukar skriva lite medan jag lyssnar, men den här gången fick jag stanna upp emellanåt och reflektera över vad som sades. Så det var ännu ett program jag rekommenderar.



Framåt eftermiddagen gick även jag ner till poolen. Det sög lite i magen så jag beställde en toast och en frappé. Vi hade bestämt oss för att skippa lunchen ett par dagar och testa ”apelsindieten”. Det vill säga äta av våra nyinköpta goda apelsiner för att kunna äta middag lite tidigare än vi brukar. Sen blev det flera timmar med solbad och simning, varvat med läsning i Sofie Sarenbrants ”Visning pågår”. Skönt är ett bra ord som sammanfattar allt.




Vi gick alltså ut på kvällen innan solen hunnit gå ner. Det spelar ingen roll hur många vackra solnedgångar man sett, om det är utomlands eller hemma i Balsby vid sjön, det är alltid lika magiskt. Vi vandrade i strandkanten. Älskar att känna sanden mot fotsulorna och när en varm våg sköljer in över fötterna. Att vara där just då, det är väl mindfulness om något. Det är också lite magiskt att se stranden kvällstid. Så tom och ödslig, samtidigt lugn och rofylld. Utan en massa människor, musik eller strandtennis klapprande. Stunden mellan solnedgång och mörker är så skön. En värdefull halvtimme som färgar horisonten orangerosa innan dagen helt är förbi.



Den lilla vita pricken mitt i bilden är månen som syntes innan solen gått ner.






Vi vandrade en ganska lång bit innan vi gick upp på huvudvägen. Vi hade bestämt oss för taverna Raiti, där vi varit flera gånger förut. Vi vet att det är ett populärt matställe, så man kan riskera att inte få ett bord. Eller att man får vänta en stund. Så blev det. Vi fick vänta och komma tillbaka en halvtimme senare. Vi gick ner till stranden igen och bara njöt av havsluften och kvällen. Maken var en aning otålig och tyckte vi kunde gå till en annan taverna, men jag övertalade honom att vänta. Man får se väntetid som en behövlig paus, inte bortkastad tid.






Det var fortfarande fullt på Raiti, men vi fick ett bord i den inre delen av restaurangen. Ett långbord med minst tjugo personer och många barn, livade upp stämningen men också ljudvolymen. Trots det fick vi god mat, men inte dagens special som vi tänkt (man ska aldrig planera) utan en god kycklingfilé och squashplättar. Godaste glassen med jordgubbssås på yoghurtbädd serverades till drinken on the house, mojitoliknande men citronsmak.








Vi promenerade hem i den ljumma natten och en nästan hel fullmåne lyste upp vår väg så vackert. Synd man inte kan ta bra nattbilder med sin mobil. När vi kom till Folia såg vi att det satt en del folk vid borden och i baren. Vi slog oss ner och tog varsin sängfösare, maken öl och jag testade drinken Blue Hawaii, som var väldigt blå och god. En mysig måndag fick ett gott slut.



Foto: E-M Olsson 2016-07-18 (c)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar