lördag 16 juli 2016

Och så en romantisk nattlig strandpromenad

Tisdag 12 juli 
Det är på kvällarna man lever upp.


En kvällstur till grannbyn tar på krafterna. Man börjar väl bli gammal fast man ihärdigt inte vill erkänna det. Jag skyller lite på att kroppen säger ifrån när jag anstränger den för hårt. Den svarar med smärta och/eller trötthet. Alltså borde jag nog inte simma, gympa och gå långpromenader samma dag, men jag vill ju så gärna. Denna morgon sov vi länge dvs till 9.30 (vilket var skönt förstås) så vi fick skynda ner till frukosten som stänger kl.10. 


Trötta som vi var blev det siesta efteråt. Maken sov en runda till medan jag tittade på ”Allsång på Skansen” och sen lyssnade på sommarprogrammet med Ulrika Rogland, åklagare och Åhustjej. Det kändes som en vana jag vill lägga mig till med, att lyssna på så många ”Sommar i P1” jag hinner. Vilken fantastisk lista på talare. Rogland pratade mycket om sitt arbete, vilket innebär många möten med barn och unga utsatta för sexbrott. Hon pratade om sexbrott på nätet och grooming bland annat. Hur viktigt det är att vi finns där för våra unga som kan bli utsatta precis när som helst. Alla har ju en mobil idag med tillgång till allt.


Det vore fel att påstå att vi blev så hemskt mycket piggare under eftermiddagen. Vi satt på vår sköna balkong ett par timmar. Flitiga med våra tekniska leksaker, maken med ipaden och jag med datorn. Vi chattade med ungdomarna där hemma, vilket alltid är härligt. Även de gånger de har nåt problem som de hoppas vi ska hjälpa dem med, allt från pengar, betala någon räkning eller medla i en konflikt. Jag tror det är väldigt bra att tre av fyra bor hemma denna sommar, jobbar på sina sommarjobb, tar hand om huset och hunden, men också tvingas samarbeta och planera mat, inköp, tvätt och gräsklippning.


 Först vid 16-tiden masade vi oss ner till poolen. Först lite god lunch, sen ligga och läsa. Zucchinibiffarna med lite sallad till, det är den perfekta lunchen. Lätt och gott. Det blev väl en timme i solen, man laddar med D-vitaminer tänker jag. Därefter en halvtimme i vattnet med 300 simtag och vattengympa. Försiktigt idag.




Efterrätt får man alltid.
Det är på kvällen man är som piggast. Kanske på grund av värmen, men vi lider verkligen inte av heta dagar i bemärkelsen mår dåligt. Men vi undviker att gå i solen de hetaste timmarna. Svettas är heller inget problem så läge man har vatten att dricka och att duscha i. Utflykter, små som stora, gör man bäst framåt kvällen. Man kan handla matvaror och drycker fram till midnatt i alla supermarkets. Shoppa i smala gränder i Chania, eller sitta på ett café och se solen gå ner gör sig också bäst kvällstid. Den hurtige som vill motionera genom att springa, gör också det bäst på kvällen. Just saying.




Vi inledde vår kväll med dusch och sen en stund på balkongen. Maken tog en öl och jag en cider. Vi har hittat både Xider, Sommersby och Kopparbergs. Maken spelade schack på sin ipad, medan jag skrev ett inlägg. Vi hann även spela lite kort. Jag ledde ett tag men förlorade i slutändan, som vanligt.




Det blev sent innan vi kom ut för att äta. Ingen av oss var riktigt sugen på att äta middag på taverna, så det fick bli en gyros. Tredje gången på fem dagar… Maken skulle kunna leva på nutella och gyros känns det som. Själv föredrar jag så varierad kost som möjligt. Gärna mycket grönt. Det är lätt att äta mer vegetariskt här. Många rätter består enbart av grönsaker, möjligen toppat med ost. Nu är jag ingen vegetarian, men uppskattar alla goda alternativ till att äta kött varje dag. Denna kväll blev det en grekisk burgare. Orkade halva.


Precis när jag tänkte att dagen var slut utan några större begivenheter, föreslog maken att vi skulle vandra hem längs stranden. I mörkret under månstrimman och stjärnorna. Tvekade en halv sekund med tanke på min dåliga balans, om jag skulle riskera att snubbla. Men jag tog risken, eller bättre, chansen till en romantisk promenad. Nu var det inte kolmörkt för vissa strandbarer var fortfarande öppna och belysta, men bitvis var det nersläckt. Man vänjer sig ju vid att se efter ett tag och med en fast hand att hålla i är det fantastiskt med en strandpromenad by night. Vattnet kändes ljummet, vinden mjuk och len, stjärnorna klarare. Vackert helt enkelt.



Vi kom hem till lägenheten strax efter midnatt. Nu var vi pigga! Hur knäppt det än kan låta så drack vi en kopp kaffe ute på balkongen innan vi lade oss. Nöjda med den sköna dag det faktiskt blev till slut.

Foto: E-M Olsson 2016-07-12 (C)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar