onsdag 27 juli 2016

Half way through

Onsdag 20 juli. 
Half way through. Half way there.


En stormig och lite mulen dag. Men varm och skön med sina 29 grader. Kände redan på morgonen att det skulle bli en lugn dag, då jag påverkas starkt av såväl vindar som fullmåne. Och åska förstås, men det behöver jag inte tänka på här. Det är så skönt att bara vara en dag när man inte riktigt är sig själv. Två av barnen ringde och piggade upp mig lite. Vi tvättade lite underkläder och satt mest på balkongen hela förmiddagen. Det är verkligen den mest avkopplande plats man kan önska sig. Där skulle jag kunna sitta och skriva i timmar. Maken blev lite rastlös så han gick ett par rundor, handlade lite och postade några vykort. Det blev en stund vid poolen också fram på eftermiddagen. Det gick nästan vågor där med, så mycket blåste det. Vi åt lite god pasta till lunch och vilade en stund till i solen. Struntade i att bada och simma. Tror jag behöver en och annan dag utan för mycket fysisk aktivitet också.

Vi har redan läst de flesta!



Framåt kvällen kände vi att vi måste göra något. Maken var sugen på att gå ner till stranden och titta på vågorna, kanske ta ett dopp om det gick. Vi såg direkt att den röda varningsflaggan var uppe. Men såg också att det fanns en handfull personer som badade och lät sig översköljas av de salta böljorna. Maken skulle givetvis testa han också. Jag var skeptisk, men han lovade ta det försiktigt. Jag stod i strandkanten och kände hur sanden bara försvann under fötterna när en våg svepte in. Kunde tänka mig viket sug det måste vara längre ut. Det är ju strömmarna som är farliga. Sen kan jag medge att det såg härligt ut när böljorna kastades över de badande. Är man inte rädd för lite saltvatten i ansiktet och huvudet under vattenytan så är det säkert skönt att uppleva havets krafter.









Vi gick en liten bit längs stranden i riktning mot Kato Stalos innan vi vände hemåt igen. Vi såg då en stor informationstavla om just det projektet att rädda havssköldpaddorna, som vi hört om kvällen innan. Sen blev det dusch och hårtvätt (sand och salt i hårbotten). Jag kände mig pigg nog att blogga lite och maken spelade schack på sin Ipad. Drack en kopp kaffe också innan vi gick ut för att äta middag. 


Klockan var nog 21.30 innan vi kom iväg, men det är inga problem i ett land där de flesta äter middag efter kl.21 på kvällen. Vi hade bestämt oss för att gå till en taverna som heter Horiatiko. De serverar många annorlunda grekiska rätter för den som vågar testa. Vi har varit där förut så vi vet att maten är god och vällagad (som på de flesta ställen). Eftersom denna onsdag markerade exakt halva semestern kunde vi fira lite extra. Maken åt kaningryta och jag färsk grillad fisk. Vi fick en ovanligt stor efterrätt samt raki on the house. Vilken skön kväll det blev!







Rabbit stew

  
Tre ljuvliga veckor på underbara Kreta är få förunnat. Än mindre att kunna stanna i sex. Jag är så oerhört glad och tacksam att jag har möjligheten att spendera varje sommar sen 2010 med sol, vind och hav. De senaste två åren har det varit rena hälsokuren dessutom. Vet inte hur jag skulle klara vintrarna om jag inte fick vila, slappa, träna dagligen, äta nyttigt och bara ladda. Vi har länge drömt om att kunna spendera ännu mer tid i Grekland på ”gamla dar”. Den drömmen blir starkare för varje år. Tänk om man kunde hyra ett hus eller en lägenhet. Tänk om man kunde köpa ett eget hus rent av. Tänk om man kunde göra det innan man blir för gammal. Tänk om man kunde jobba med något gärna via datorn och tjäna lite pengar. Ja, det finns mycket man kan drömma om och önska sig.


Foto: E-M Olsson 2016-07-20 ©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar