tisdag 12 juli 2016

Sjunger frihetens lov

8 juli. Fredag – Friday - Freitag – frihetens dag helt enkelt.


Frihet är kanske det ord jag mest förknippar med ledighet i allmänhet och semestern i synnerhet. Mer fri än jag är i Grekland blir jag nog aldrig. Att under några ovärderliga sommarveckor helt kunna lägga bort alla måsten, borde och skulle. Att kasta alla tidsplaner och scheman i papperskorgen. Att välja att helt vara i nuet, med alla sinnen påkopplade, även det sjätte. Att inte bry sig om väder och vind (det blir sol och värma varje dag), hushållsarbete eller trädgårdsdito, det politiska läget i Sverige och världen (men ha koll förstås) – det är frihet. Att kunna sova precis när och hur länge, eller kort, man vill. Att kunna äta god och nyttig medelhavskost (vi väljer bort allt annat), dricka färskpressad juice från kretensiska apelsiner, ta en liten raki för matsmältningen. Att låta energier komma och gå, skrivlust likaså. Det är också frihet för mig. Och min frihetslängtan blir större för varje år.


Denna fullkomligt fria fredag i juli var både jag och maken lika trötta som om vi ännu en natt suttit på Kastrup och bra inväntat morgonplanet. Men det hade vi ju inte, utan sovit våra ”normala” timmar. Jag har någon helt ovetenskaplig tanke om att jag själv blir trött av den där orkeslösa typen, alltså inte sömnig utan mer utmattad, när avslappningen blir riktigt djup. Både kroppsligt och själsligt.
Vi åt Folias goda frukostbuffé där det finns något nytt och spännande varje dag. Maken inledde sin mindre hälsosamma ”nutelladiet”. Det låter inte klokt, men han äter alltså minst en nutellamacka varje dag vi vistas på Folia, annat nyttigt också förstås men varje dag är en nutelladag. Vilket retar ungarna där hemma, som är lika nutellagalna som sin far. Jag äter det inte alls.



Efter maten blir man trött och tar sin siesta (vilar och gör det man har lust med eller orkar). Sen kan man välja mellan poolen och den fantastiska stranden som ligger endast fem minuters promenad i nerförsbacke. Ändå orkade vi inte packa en strandväska med badlakan och solkrämer, utan vi valde solstolarna vid poolen. Älskar att bara ligga där delvis i skuggan och läsa, läsa, läsa. Är inne på in andra Kristna Ohlsson-bok av de tre jag tagit med mig. Älskar också att simma i pool, eftersom man slipper saltvatten i ögon och hår. Gjorde lite vattengympa också.






Lite senare gick vi upp och satte oss på vår härliga balkong. Den ligger precis rätt, dvs sol på enbart tidigt på morgonen och skugga hela dagen lång. Man kan alltså sitta ute och ha det gott, skriva, spela kort eller bara dricka lite kaffe. Jag valde att blogga lite och försöka slå maken i kortspel.


 

Framåt kvällen hade vi piggnat till lite och valde att gå ner till huvudgatan för att äta. Ni som varit i Agia Marina vet hur det ser ut. Hela byn sträcker sig längs med vägen som går in till stan Chania. Längs gatan ligger mängder av butiker, tavernor, souvlakiställen, barer och caféer. Det samma gäller andra turistorter som Platanias, Kato Stalos eller Gerani. Vill man inte stanna där längs gatan kan man med fördel gå upp från havssidan mot bergen. Exempelvis kan alla gå och äta middag på Folia restaurang, inte bara hotellgäster. Och det finns många bra matställen ”off road” så att säga. Återkommer till dem i annat inlägg. Denna fredag valde vi alltså en taverna vid vägen.


Fredagsmyset bestod av en trerättersmeny. Vitlöksbröd, mixed grill med potatis och tzatziki, samt melon och glass. Ouzo (sprit med lakritssmak) on the house givetvis. Vi njöt av god mat innan vi sakta vandrade hem i natten. Höften gjorde sig påmind nämligen. På hemvägen handlade vi lite mer dricka i en supermarket som drivs av en stolt finska. Det känns alltid lite märkligt att handla vid midnatt.





 


Foto: E-M Olsson 2016-07-08 ©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar