tisdag 14 juli 2015

Resan till Kreta 2015

8 juli en halvtimme innan midnatt lämnade vi ett kylslaget Kristianstad för att starta vår resa mot varmare breddgrader. Gabriella var så snäll och körde oss till tåget och vinkade av oss. Sen ska hon ta hand om hund och hem medan vi är borta. Det känns tryggt med vuxna barn.

Fattar inte varför bilden blir liggande men det får ni stå ut med.
 Tågresan till Danmark och Kastrup gick snabbt och lätt. Framme strax innan kl.1 vilket skulle innebära drygt fem timmars väntan. Det var trots allt ganska intressant att se storflygplatsen by night. Det var väldigt lugnt när vi kom, men absolut inte folktomt trots att det knappt inte går några plan mellan kl.1 och 5. Det är kul att bara sitta och titta på folk. Städare, säkerhetsfolk, anställda i Burger King och 7-eleven hade fullt upp. Resenärer kom i omgångar allt eftersom nya tåg och bussar rullade in. Henrik checkade in oss direkt hos SAS, men vi skulle få vänta till 4-tiden för att kunna lämna in väskorna. Hur fördriva tiden när man helst bara vill iväg – eller sova?! Vi satte oss vid 7-eleven och åt lite nattamat. Timmarna mellan 2 och 4 var väldigt sega och ögonlocken blytunga.





Vi fick uppleva  gryningen strax efter 4. Lämnade väskorna som båda märktes med ”heavy” (21+22 kg) och när vi gått genom säkerhetskontrollen kände man sig lite piggare. Vi skulle till gate B9 som låg långt iväg. Där satt vi nog en timme innan vi fick boarda planet. 




Avgången var satt till 6.20 men vi blev lite försenade. Givetvis fick vi sitta längst bak, eftersom make inte bokat platser. Jag har ju varit flygrädd i alltför många år och undvek att flyga i nästan 15 år. Men har insett att jag måste klara av att flyga om jag vill se världen utanför husknuten – och jag vill verkligen till Grekland varje år. Starten gick fint och pulsen höjdes inte ens. Yogisk andning är superbra! Det var mycket vackert flygväder hela resan men lite skakigt ibland och då låtsas jag att jag sitter på ett tåg.




En angenäm men märklig upplevelse var det att bli serverad frukost med rykande färska surdegsbullar när man sitter en mil upp i rymden. Ingick även grekisk yoghurt med musli, juice och kaffe. Jättegott.



SAS-planet landade mjukt och fint ganska precis kl.11. Jag får alltid en gråtklump i halsen. Inte för att rädslor släpper utan av tacksamhet att än en gång få beträda den grekiska jorden. Trots att vi satt längst bak och även den dörren öppnades, kom vi av sist. Hade ju ingen brådska precis. En buss tog oss några hundra meter till själva flygplatsbyggnaden. Daskalogiannis, som Chanias flygplats heter, var med ungdomliga ord den ”fattigaste” jag varit på. Jag trodde att denna charterrika flygplats var minst lika stor och fin som den i Heraklion, men icke. Det fanns stora påbörjade tillbyggnader, men man undrar ju om det finns pengar att göra klart det nu mitt i krisen. Fattiga baggageband gjorde att det tog ovanligt lång tid att få sina väskor. Men som sagt vi hade tid att vänta.





Väl ute väntade sol och 29 grader. Så skönt, även om vi fick ett smakprov hemma helgen innan (då var det 32 grader i Köpenhamn lördag-söndag). Utanför flygplatsbyggnaden väntade mängder av taxibilar (70 euro till Chania) men vi valde att ta en helt vanlig buss. Aircondition på och bekväma säten gjorde den halvtimmeslånga resan behaglig (2.30 euro /person). Bussbyte inne i Chania, den största staden på västra Kreta. Nästa buss mot vår destination Agia Marina (1.60 euro/person) tog ca 20 minuter och var lika bekväm. Men sen kom den stora utmaningen! Att baxa våra väskor uppför två rätt branta backa till själva hotellet Folia apartments & restaurant. Just där hade en taxi varit underbar.





Flåsande och svettiga anlände vi till vårt boende för de kommande veckorna. Vi blev hjärtligt välkomnade med vänliga ord och kramar. Vi bjöds på både Myhos och varsin toast, vilket var härligt då min ”mat-och-sov-klocka” alldeles satts ur spel det gångna dygnet. När vi pustat ut gick upp (ännu en liten backe) till ”room 27 with fantastic sea view" , som hade underbar utsikt över hela agiamarinabukten. Vi packade upp lite och gjorde os” hemmastadda. Sen blev det en välförtjänt siesta kl.14-18. 




Denna första dag orkade vi inget annat än stanna kvar på Folia och äta middag där. Vi valde en meny för två inklusive vin för 22 euro. Så priserna kan man inte klaga på. Vi betalde rummet – med kort precis som vi avtalat hemifrån. Ingen vet ju än vad söndagens folkomröstning med ett rungande OXI (nej) egentligen innebär. Bankerna är stängda men det finns cash i automaterna. Vi följer utvecklingen med spänning här på plats.







Efter maten tog vi en kvällspromenad ner längs huvudgaten. Jag köpte ett par flip-flops. Tillbaka på hotellet vid midnatt. Det blev nog lite för mycket backar och trappor för in del för jag hade riktigt ont i höger ben, höft och knä! Henrik somnade men jag låg vaken trots att jag kanske bara sovit 4-5 timmar de senaste 48 timmarna. Värken malde på. Somnade nog vid 2-tiden men vaknade några gånger. Orolig natt alltså. I vanliga fall brukar jag sova som en stock så fort jag kommer ner till Grekland.

Foto: E-M Olsson 2015-07-09© 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar