söndag 19 juli 2015

Gudomliga solnedgångar och mänskligt kaos - båda är Grekland

Onsdag 15 juli.
Kaos och tumult i Aten.



Första natten i sommar som jag sovit både gott och länge (mer än 4-5 timmar i sträck alltså). Vaknade innan 8, men somnade om en stund till så det blev en lite sen frukost. Det blev lite bråttom att komma i kläder och gå ner för alla trappor, men vi hann.



Efter den rivstarten på dagen blev vi tvungna att vila lite igen J Jag tittade på gårdagens avsnitt av Allsång på Skansen. Det är rätt häftigt att man kan se lite svensk Tv här nere.  Vi tittar på nyheter en gång om dagen, mest för att följa utvecklingen här i Grekland. Förr var man ifrån Sverige och ”det svenska” under lång tid och det gick väldigt bra. Man behöver egentligen inte ha koll på vädret hemma eller om det varit någon skottlossning i Malmö eller hur många som drunknat. Missförstå mig rätt. Viktiga (men ofta negativa) händelser ska tas upp i nyheterna, men ska man koppla av totalt bör man undvika att se och höra för mycket på nyheterna tror jag. Världshändelser vill jag inte heller ta till mig just nu, men det är svårt att undvika. Tänk att det är precis ett år sen som vi fick höra talas om ISIS för första gången och fattade inte vad som hände riktigt. Då var jag också i Grekland och kände hur overkligt det var att se scener på nyheterna (som ändå inte visade det värsta). Nu vet vi vilka fruktansvärda illdåd de utfört och fortfarande utför. Vem kan stoppa en fortsatt våldsam utveckling? Man hör nästan dagligen om bomber som dödat och skadat många t ex i Irak– nu under Ramadan som är en viktig högtid för muslimer. Jag fattar inte.


Min snälle make fick ge mig lite massage, eftersom ben och korsrygg kändes ömma efter gårdagens långpromenad. Tacksam att jag inte har värk varken i höft eller knä. Känner att det kommer bli lite bättre för varje dag i värmen. Sen satt vi en stund på balkongen, drack kaffe och spelade kort.  Under tiden vi kopplade av fick vi fick rummet städat och nya sängkläder. Vilken lyx att slippa allt hushållsarbete under en längre tid. Städerskorna är alltid glada och trevliga. Vi brukar inte ta emot städning varje dag – varannan räcker. De får bara tömma papperskorgen och städa toaletten.



Denna onsdag blev ännu en av de lugna stillsamma dagarna. Kanske precis så som semester ska vara. Jag bloggade och lyssnade på bra musik på eftermiddagen medan maken slappade vid poolen. Jag gick dit några timmar också och simmade mina 400 meter. Vi åt också riktigt god pasta till lunch.





Kvällen ägnades åt att njuta av en riktigt fin solnedgång! Vi missade ju precis solnedgången igår, så vi tänkte ta igen det med att gå ut vid 20-tiden. Då hinner man ner på stranden för det är där man kan se det gudomliga spektaklet. Jag kan aldrig få nog av vackra solnedgångar!








Vi ville även äta middag på en taverna vid havet. Det blev en som heter Litinas. Vi hade så fin utsikt över havet och maten var god. Jag passade på att äta fisk som var dagens special. Till efterrätten on the house fick vi ouzo lemon, en ny bekantskap. Jag föredrar nog raki.







Vi promenerade hemåt i sakta mak. Jag köpte en ny engelsk roman av min favoritförfattare Victoria Hislop. Hon skriver nästa bara om grekiska historiska händelser. Den nya boken heter ”The Sunrise” och handlar om Cypernkrisen 1974. Ska läsa den så fort jag är klar med den nuvarande.


Vi kom hem till hotellet tidigt så vi satte oss ner och drack varsin kaffedrink – Irish för Henrik och Baileys för mig. Väldigt goda! Tänkte mycket på Loves flickvän Kajsa som är på väg till Japan för scoutjamboree och annat en hel månad. Sen tänker jag också på mina svärföräldrar som kväll flyger ner till Kos. Önskar dem alla en säker resa och trevliga upplevelser.



Innan vi gick i säng såg vi nyheter och såg att det var kaos i Aten med kravaller och tårgas. Det beror på missnöje med det nya förslaget till ekonomiska åtstramningar som ska röstas igenom i parlamentet ikväll. Som jag skrev innan, man vill veta vad som händer men ändå inte.


Foto: E-M Olsson 2015-07-15©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar