tisdag 28 juli 2015

Olika drömmar och olika liv

Tisdag 22 juli 
Vill våra drömmar säga oss något? 



Sov länge denna morgon och drömde en hel massa. Ovanligt att jag kommer ihåg något – men alla drömmer ju varje natt säger forskarna. Det jag minns är en person jag inte pratat med på väldigt länge och inte träffat heller. Det var Chiji, min vän och gudmor till några av barnen, som kom i drömmen och visade mig bland annat fyra ringar i ett kuvert. När jag vaknade tolkade jag det som att det var barnen som skulle ha de där ringarna, men det vet man ju inte.


Denna dag åt vi vår frukost uppe i fågelnästet för första gången. Vi har haft någon konstig tanke om att det skulle vara varmare där under taket, men tvärtom var där hur skönt som helst. Jag var dessutom glad att jag klarade av de 15 trappstegen upp! Utsikten därifrån är fantastiskt fin. Man ser ut över nejden och havet. En fin liten gråsparv kom och jag matade den med brödsmulor. Gråsparven symboliserar dock lite ”onda krafter” så hur ska jag tolka det då? Enligt Wikipedia har man i norden sett gråsparven som ”en illavarslande fågel som kunde bringa människor olycka. På många håll i Sverige gick det talesätt om att gråsparven framkallade oväder eller dödsfall”. Men inte bara det, utan det fanns också teorier om att gråsparvskött ”stegrade sexualdriften och eggade till otukt”. I det gamla Rom och i Antikens Grekland beskrevs sådana uppfattningar. Hm. Tror inte vi har ätit några sparvar. Mest vegetariskt för min del…


Jag tog förstås en del foton över hotell Folia och omgivningen ur detta nya perspektiv. Det gäller att se världen med nya ögon varje dag. Dessutom behövde jag nya bilder till bloggen och facebook. Det har nämligen visat sig att hotellmanagern Giannis följer min blogg, länkar till den när det handlar om Folia. Finns ju väldigt många skandinaver på hotellet, så visst kanske någon läser. När vi kom ner till frukost en dag satt han precis och läste det jag lagt in. Då undrade jag ju lite skämtsamt om han lärde svenska, men den lurifaxen använder Google translate. Så jag kan bara ana vilka konstiga översättningar han får. Jag gillar ju att leka lite med ord ibland, hittar på nya sammansättningar och sånt. Har även fått berömmande kommentarer av en norska som läst om Folia.


Förmiddagens siesta ägnades till väldigt lätt träning. Dels dröjde sig tröttheten från igår kvar. Dels hade jag fått ont i högerbenet igen. Det tar ganska hårt att gå i alla uppförsbackar och trappor. Ett bakslag till men skam den som ger sig! Skrev ett blogginlägg medan maken tog en tupplur.


Idag kändes det bra igen att gå till stranden igen. Vi valde dock en annan plats att lägga oss på. Längre bort längs stranden, men lika lyxigt som Cabana Mare jag tidigare nämnt. Havana Red Beach var mycket fint. Sköna tjocka madrasser på sängarna, god service och bra musik. Havet var vilt och  häftiga vågor drog i över nästan hela stranden. Det såg lite ut som att vi var i ett delta. Härligt klafsigt att sätt sätta sina tår i och vågorna härligt höga för dem som badade trots röd flagga.






Just denna eftermiddag var det flera mörkhyade killar som gick på stranden och sålde olika grejer. En av dem kom fram till oss med sina fina flätade armband. Vi började prata och skoja. Jag ville absolut ha ett blå-vitt armband och det hade han inget. Då satte han sig på min solsäng, plockade fram en massa garn och vips var vi igång med ett alldeles unikt armband. Terry, som killen heter, hade bott i Grekland i fyra år och gjorde dessa armband för att överleva. Som han själv sa så ville han varken tigga eller stjäla. Han hade flytt från Nigeria (Chijis hemland) undan religiösa förföljelser och terrorgrupper som Buko haram. Han var utbildad designer i hemlandet men det kan han tyvärr inte jobba som här. Bor i Aten, som så många andra flyktingar och invandrare, men åker ut till öarna på sommaren och jobbar. Tänk vilka livsöden man kan ta del av om man bara vågar lyssna en stund.






Vi blev inte fattigare av att betala några euros för de handgjorda sommararmbanden, men han fick kanske lite matpengar. Maken blev fin i sitt rasta-armband. Hakuna matata and make a wish! Vi kände oss nästan som lite nyförlovade igen. Kanske det var det som drömmens ringar symboliserade?!




Under min dagliga strandpromenad samlade jag lite snäckor som nu spolats upp med vågorna. Till lunch åt vi hamburgare som var god men inte riktigt genomstekt i mitten…  Jag vilade skönt några timmar och läste. Havanas wifi var dåligt så jag kunde inte göra mycket där. Hade velat lägga ut några fina bilder på Instagram. Men det fick vänta. Henrik badade flera gånger förstås.





Havana Red Beach club verkar alldeles nytt. Det häftigast är att man byggt runt stora gamla fina palmer. På damtoaletten exempelvis. Sånt gillar jag! Skulle du inte vilja komma hit och spendera en härlig sommardag? Gratis solsängar och internet.










På hemvägen gjorde vi något som vi aldrig brukar. Vi stannade nämligen till på en liten bar och tog en öl (maken) och frozen yoghurt.  Min yoghurt smakade väldigt gott. Hann hem till Folia strax innan kl.19 så jag fick simma lite i alla fall.



Resten av kvällen blev härligt avslappad med varm dusch, en god cider på balkongen och kortspel. Mår bra igen nu tänkte jag. Vi åt middag hemma. Det blev en meny med lite vin som gjorde med luddig i huvudet. Så helt okej är jag nog inte ändå.



Foto: E-M Olsson 2015-07-22©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar