onsdag 22 juli 2015

Lite strand, lite pool och lite kaktus.

Lördag 18 juli 


Denna härliga lördag vaknade jag vid 9 och kände mig faktiskt utvilad.  Att komma en halvtimme tidigare till frukostbuffen gör skillnad på flera sätt. Det är färre som ska äta just då – många kommer i sista stund strax innan kl.10. Ingen trängsel, ingen stress och inga problem att hitta ett bra bord i skuggan. Redan vid frukost är det nämligen varmt 28-30 grader. Det blåser alltid svalkande men jag undviker ändå att sitta direkt i solen. Smöret smälter och juicen blir varm :)


Idag hade hotellmanagern extra hjälp av sin lille son, Christos. Så gullig grabb som lärt sig säga "good morning" till alla gäster. Man ska börja i tid så man kan ta över en vacker dag. Hotell Folia är ju ett familjeföretag som säkert startat med den äldre generationen mor och far (i 60-årsåldern) som nu hjälper till på morgnarna. Frun donar med frukosten och mannen med trädgården och annat som ska skötas. De två sönerna Giannis och Nikos (35-40 år) har hand om frukost, receptionen, servering, ja det mesta faktiskt från tidig morgon till sena natten. Det finna tre personer som jobbar i köket (en frukostkallskänka och två kockar eftermiddag/kväll), fyra städerskor och tre personer som sköter baren och serverar, plockar disk med mera. Vissa dagar är ett äldre barnbarn, Christos 14 år här och hjälper till med frukosten. Jag tänker på att fruarna inte ser sina män så ofta under säsongen. Och ingen ska anklaga dessa människor för att vara lata eller fuska med skatter!

Foto lånat från Giannis Milonakis Faceboksida <3

Det blev en förmiddag med fler avsnitt av den danska komedin ”Ditte & Louise”. Hoppas den snart kommer i svensk tv, så ni alla får se och skratta gott. Skrev mitt dagliga blogginlägg, vilket nu blivit en rolig vana. Idag lyckades jag få till Viktorias födelsedagsprogram och lyssnade på det medan jag skrev – tittade lite på Carola och Ola Salo. Henrik snarkade lite som vanligt – fast han skulle aldrig erkänna det.


Vi var precis redo att gå ner till stranden när Balsby anropade via telefon i Fb. Det var dottern som ringde upp, men jag pratade även med pojkarna så det tog en stund. Men man pratar ju gärna med sina barn. Stranden försvinner inte och vi ska inte hem än på ett tag.


Vi kom iväg en halvtimme senare än tänkt. Det gick stora vågor idag också – härligt. Det fick bli Ammos & Ilios igen. Varför ändra ett bra koncept?!  Det blev solsängsplatser längst fram igen och den risken tog vi, att det kunde svepa in vågor. Man ställer sina grejer på en stol helt enkelt. Mycket riktigt slog vågorna in! Jag älskar verkligen att höra vågornas brus. Finns inget mer rofyllt. Men på en allmän strand spelas det en massa popmusik och smälls med strandtennis. Man kan njuta ändå och utestänga oönskade ljud.

Röd flagga varnar för strömmar i vattnet




Vi åt en god club sandwich igen – även det ett bra koncept. Jag gick en lite längre strandpromenad än vanligt och var nog borta en timme. Badade i vågorna och läste mycket.





Tillbaka på Folia vid 18-tiden. Alltså hann jag med att kvällssimma 500 meter och göra lite vattengympa. Bästa stunden på kvällen. Sen direkt upp i den varma goa duschen – så skönt. På det lite vila, lite kortspel, lite pedikyr och lite yoga.





Klockan hann bli mycket innan vi orkade gå ut igen. Provgick i de nya fina sandalerna jag köpt i Platanias. Vi valde en restaurang som ligger nästan precis nedanför där vi bor – Cactus heter den och ska väl ha nån slags mexikansk prägel. Vi åt dock god grekisk mat och satt och tittade på folk som passerade förbi längs gatan. Hemma vid 1. Och i morgon är det en viktig dag....




Blandade förrätter för två - fetaost, friterad squash, aubergine, svamp, vindolmar, tsatsiki

Bifteki - färsbiff fylld med fetaost, råkostsallad, klyftpotatis


Färsk frukt med cocos och chokladbit.
Foto: E-M Olsson 2015-07-18©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar