torsdag 16 juli 2015

Lördag 11 juli – Hur firar man en födelsedag på skilda håll?

Denna speciella dag väcktes jag av maken. Jag hade absolut inte hört mobilens väckarklocka. Sov gott trots ett par toabesök under natten (har problem med njurar/urinvägar och måste dricka mycket). Att benen inte värkte bidrog också till god nattsömn. Vi gick ner för en massa trappor till restaurangen och åt frukost. Det är så kul att se käre maken äta på morgonen – det händer aldrig hemma nämligen. Han har någon idé om att han måste vara uppe och igång några timmar först. Men här är det okej att hopa ur sängen och äta. Märkligt. Vädret var lite lätt disigt men varmt.

Uppe igen i lägenheten vid 11-tiden. Skypade med dottern och pratade i telefon med dagens huvudperson! Mellansonen Joel fyller 18 år, en stor och viktig födelsedag. Känns lite jobbigt att inte fira tillsammans, men det får vi göra ordentligt när vi ses. Han har det säkert jättebra i Köpenhamn och firar där med goda vänner. Hyllade honom med ett inlägg i facebook.

Jobbade en stund med att lägga in bilder i datorn och körde ett yogapass, medan maken gick ner till poolen. Jag gjorde honom sällskap vid 13.30. Satt mest i skuggan – får färg ändå. Under eftermiddagen hade vi även igång vår ”resebyråverksamhet” och tipsade om flyg till vänner som vill komma ner till Grekland. Vi bokade även rum åt dem. Har vi tur får vi träffa min kusin Mats och hans fru Susanne här nere i Agia Marina om någon vecka.

Lunchen åt vi vid poolen. Delade en spagetti bolognese innan det blev lite mer vila i solen. Simmade ca 400 meter och gjorde vattengympa. Det blir någon timme i vattnet varje dag och det är bra för värkande leder och muskler.

Vid 17-tiden gick vi för att fräscha upp oss. Vi ville ju fira Joel även om vi inte var på samma plats utan hundratals mil åtskilda. Det blev en kväll i Chania med solnedgång och god middag i den gamla hamnen. Det går bussar in till stan hela tiden och dygnet runt (en gång i timmen mellan kl.1 och 5) på sommaren. Resan tar ca 20 minuter och koster 1.60 euro. Vi fick en bekväm turistbuss med AC och gott om sittplatser.

När vi kom till Chania och den gamla stan var det inte mycket folk i rörelse, så maken trodde att turismen kanske minskat nu pga av den ekonomiska krisen och osäkerheten kring den. Vi såg flera personen ta ut kontanter i automater, så det fungerar även om bankerna hållit stängt länge nu.

Vi promenerade ner mot den gamla mysiga hamnen. Köpte en "fresh orange" i en fantastisk juicebutik. Billigt och fräscht, man kan få vilken frukt- och grönsaksjuice man önskar.
Vi vandrade vidare i jakt på ett trevligt matställe och hade först tänkt se solnedgången och sen äta. Men vi upptäckte snabbt att det fanns platser på flera tavernor och restauranger med utsikt över hamnen och solen. Vi hade en aning om att priserna skulle vara höga i det området pga av alla turister som kommer, men märkte att det var mycket lägre priser nu än i fjor. Allt kan ändra sig. Även vi.

Vi slog oss ner på taverna Monastiri (klostret) och fick första parkett mot solnedgångens skådespel  över hamninloppet och fyren – och för att se det myllrande folkliv som blev allt intensivare ju senare det blev på kvällen. Ingen brist på varken turister eller greker som gick sin volta (kvällspromenad).

Vi beställde en meny för två, mixed grill, grekisk sallad och dessert – allt för 15 euro! Vi lade till friterad squash och varsin öl. Allt var verkligen gott och vi njöt av mat, solnedgång och folklivet. Det blev riktigt crowded och alla restauranger och barer blev fyllda till brädden. Jag skickade bilder på all god mat i sms till födelsedagsbarnet. Kändes som om han var med oss och han var i våra tankar hela kvällen.

Benen höll för en kvällspromenad längs hela hamnen och tillbaka till busstationen. Det var jag glad och tacksam för. Längs vägen köpte Henrik minsann en cool hatt. Vi kom precis när bussen skulle avgå – ibland har man tur. AC och sköna säten att sitta på under hemresan till Agia Marina. En skylt visade att tempen var 26 grader vid midnatt. Tropisk natt med andra ord – och det är härligt.