måndag 27 juli 2015

Långsamhetens lov och heja Malmö

Tisdag 21 juli 
Nu sjunger jag långsamhetens lov! Vem orkar skynda?


Vaknade redan 8.30 men drog mig en stund innan jag väckte den sjusovande maken. Hade lite lätt huvudvärk. Kände mig lika orkeslös som igår, men hade inga krämpor annars. Bara otroligt trött, inte sömnig, utan trött och matt i kroppen.  Av befarade infektioner eller inflammationer blev intet – än i alla fall.


Efter frukosten blev det förmiddagssysslor. Denna gång fick maken sköta tvätten för jag blev yr om jag böjde mig ner över badkaret för att gnugga plaggen eller skölja. Jag duschade och tvättade håret eftersom jag inte orkat det kvällen innan. Chattade med barnen och min kusin Mats som nu är i Platanias med sin fru. Vi ska ses på fredag så det ser vi fram emot.


Maken blir nog lite rastlös på grund av min olust att göra något. Han tog en promenad ensam och var borta i ett par timmar. Det visades sig att han utforskat vägarna runt omkring här och hamnat i olivlund där vägen tog slut. Sen hade han gått ner mot havet en sväng. Jag bloggade (vilket jag inte orkat de senaste 48 timmarna) och svarade på frågor. Jag brukar få ganska många frågor om Grekland och Kreta både under året och nu när vi är på plats. Har tipsat folk om utflykter på Rhodos, boende på Kos, godaste maten, informerat om den pågående krisen  och hur vi brukar boka flyg och hotell- Det är roligt att många tror att jag kan hjälpa dem eller inspirera till greklandsresor. Så fråga på bara!


Jag lyssnade på vacker yogamusik på Youtube men kände igen lust att göra några övningar. Undrar om det blivit för mycket att träna varje dag flera små pass? Jag gick ner till poolen när maken kommit tillbaka, så det blev ett par timmar i skuggan med min bok. Snart klar med den första – men maken har läst fem. Vi tävlar inte precis. Han läser fort, jag långsamt. Han många timmar, medan jag skriver en hel del. Simmade 400 och gjorde lite vattengympa. Det kändes faktiskt skönt.




Vi åt lunch på hotellet och drack sedan kaffe på balkongen – andra gången på 12 dagar. Vi har helt enkelt inte haft lust. Den stora burken kaffepulver vi tog med hit är nästan helt full. Dricker inte heller cola eller annan läsk, Bara vatten, lite öl och enstaka glas vin. Inget godis eller några chips.



Vi gick ut vid 20.30-tiden då maken visste att det skulle visas en fotbollsmatch på en sportbar. Malmö skulle möta något lag i Champions League. Jag är ju inte särskilt intresserad av sport men vi kunde äta på sportbaren och det var lite skönt att bara få sitta ner en längre stund. Fast solen redan hunnit gå ner hade himlen antagit en fantastisk palett av kulörer.



Maten fick vi och matchen startade vid 21-tiden. Märkligt att höra svenska kommentatorn faktiskt. Man tänker på det här men integration och att anpassa sig dit man kommer. Det gör nog inte många av oss, varken som turister eller utlandssvenskar. 





Baren heter Kathodon och hör ihop med taverna Litinas som vi åt på en annan kväll. Alltså visste vi att maten var god. Avslutade med en strawberry colada som varade längre än matchen! Roade mig med facebook och instagram också. Det var en trevlig kväll trots fotbollen J


Foto: E-M Olsson 2015-07-21©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar