tisdag 21 juli 2015

Från frukost till fest på Folia

Fredag 17 juli 
Slö eller vilsam dag? Kanske samma sak.


Sov lite sämre igen. Den här natten vaknade jag med avdomnade händer – mycket behagligt. Men positivt att se gryningen igen J Somnade om och vaknade till mera ”böneutrop”. Antar att det hänger ihop med firandet igår, för fredag är ju inte en allmän helgdag för ortodoxa. De har söndag precis som vi. Lördag (sabbat) för judar och fredag för muslimer - så vet ni det. När jag var i Israel för många år sen skojade en guide om att man i Jerusalem kan vara ledig tre dagar i vecka om man vill - där finns ju alla de tre stora religionerna på ett ställe.



Vi åt vår sedvanliga frukost och maken håller fortfarande på sina croissanter med nutella.  Till ungarnas förtret. De får sällan ta nutella hemma, det är ju mest socker. Men pappa han kan minsann vräka sig bäst han vill ;)





Vila på maten har blivit en annan ny tradition här. Vi tar liksom siesta i förväg, andra gör väl det på eftermiddagen. Vi tittade på svenska nyheter och fick höra om flera stora bränder i landet, även nära Aten. Sen hittade vi en dansk komediserie som heter ”Ditte & Louise”. Den handlar om två tjejer i 40-årsåldern, skådespelare som har lite svårt att få roller. Mycket rolig! Om man kan danska.


Henrik drog sig ner till poolen vid 13-tiden. Jag stannade kvar i lägenheten, fixade med bilder och bloggade. Lyssnar alltid på bra musik typ sommarhits. Att sjunga är bra för både kropp och själ så grannarna får höra mig sjunga också – men de är nog inte inne på rummen just då antar jag. Balkongdörren är alltid öppen mot havet och olivlunden. Vill ju känna den ljumma luften och se det turkosblå havet. Vår balkong är fantastisk för där är så gott som aldrig sol, alltså skön skugga och lagom varmt att sitta och bara slappna av, dricka något eller spela kort som vi ofta gör,




Poolhäng för mig mellan 15 och 19. Bästa tiden, det har jag sagt förut. Lagom med folk, lagom varmt och solen bränner inte för hårt. Vi åt en god och nyttig Kretasallad till lunch. Läste våra böcker och slumrade lite. Jag simmade mina 500 tag och gjorde vattengympa. Känner mig så duktig med träning varje dag. Känner också att det gör nytta.






Uppe i ”fågelboet” (folia betyder näste eller rede) dukade man till fest. Långbord, vita dukar och vackra glas. Vi misstänker att någon ska fira en jämn födelsedag. Det kan bli kul senare ikväll.
Vi tog det lugnt under kvällen, duschade, skrev och spelade kort. Jag chattade med min kusins fru Susanne. Hon och min kusin Mats är på väg till Kreta och flyger ner söndag natt. Vi hoppas kunna träffas en dag här nere för hemma lyckas vi dåligt….



Vi gick ner till poolen vid 22-tiden för att äta men också se hur det stod till med festen. Med tanke på att det visade sig vara en dansk 60-åring som firades, så var det väldigt stillsamt. Det brukar ju kunna gå ganska högljutt till med tal, hurrarop, sånger och musik.  Sen beror det ju på hur mycket vin och öl som serveras förstås. Bröderna Milonakis, som äger hotellet, skojade med oss och undrade när partyt skulle sätta igång. De försökte höja stämningen med att spela gamla Kim Larsen-hits! Vi njöt av vår mat, zucciniballs + gemista. Det var ovanligt många matgäster förutom festen, så servitörerna har fullt upp och småsprang mest hela tiden. Jag fick en pannacotta on the house och maken fick baklava. Avslutade med Baileys coffee samtidigt som det serverades tårta till festdeltagarna.




Efter midnatt flyttade festen ner och det sattes långbord vid poolkanten. Vi pratade och skojade lite med jubilaren som var en glad prick. Vi 1-tiden var vi nöjda med vår fredagskväll och gick hem till oss.





Foto. E-M Olsson 2015-07-17©

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera