fredag 24 juli 2015

Och så firar vi igen - utan huvudpersonen

Söndag 19 juli – ännu ett "föräldralöst" barn fyller år 

Vaknade strax före 9 och skrev direkt ett grattisinlägg på facebook till lille Love som fyller 16 år idag. Efter frukost fick vi även kontakt med Sverige via Fb-telefon. Jag och Henrik sjöng glatt flera födelsedagssånger. Sen visade det sig att barnen var på konditori Fantasi och åt brunch – så vi hördes till fler än födelsedagsbarnet. Säkert jättepinsamt med Love tackade för sången. Pratade med Love, men också Gabriella och Joel. Alltid lika härligt att höra deras ljuva röster. Fast jag begriper verkligen inte det tekniska som gör det möjligt att ringa med datorn....


Söndag är ju en vilodag så vi tog en synnerligen lång förmiddagssiesta. Vi har ju fastnat för en jätterolig dansk komediserie ”Ditte & Louise”, så vi såg flera avsnitt. Henrik läste också sin bok medan jag skrev blogginlägg. Vila på olika sätt helt enkelt. men vi tvättade faktiskt lite underkläder. Det var dags efter 10 dagar hemifrån :)



Maken slet sig från den sköna sängen och drog ut vid 14-tiden och jag kom efter någon timme senare. Gillar att ha lite total egentid då jag gör yoga eller bara lyssnar på cikadorna. Vi åt ingen stor lunch eftersom vi skulle ta middag på kvällen och fira Love. Det fick räcka med en toast. Slö eftermiddag vid poolen med simning och läsning. Chattade med min kusin Mats som i natt reser ner hit till Kreta.



Även denna födelsedag skulle firas i Chania. Vi tog bussen vid 19.30, lite senare än förra veckan. Trots det hann vi in i tid för att se solen gå ner över hamnen. Den här gången valde vi en lite ”finare” restaurang som också låg vackert vid hamnpromenaden. Palazo del mare – låter inte så grekiskt direkt men maten var väldigt grekisk gjord på lokala råvaror, vackra upplägg och lite dyrare. Vi blev mätta av tre så kallade förrätter, ja, ni vet att grekiska portioner är stora.














Efter den goda middagen till Loves ära gick vi givetvis en promenad längs hela hamnen. Fullt av folk men kanske lite färre än förra lördagen. Som omväxling satte vi oss på ett café och drack varsin frappe. Satt ganska länge (med våra mått mätt alltså för maken är en orolig själ) och tittade på folk  som passerade. På caféet fanns även en gullig hund så  jag fick en släng av längtan efter lilla Randi. Det brukar avhjälpas med att klappa eller bara titta.








På vägen till bussen gick vi ett annat håll genom slingrande gamla fina gränder. Mycket mysigt med alla butiker, små tavernor och barer. På ett ställe spelades levande musik på bouzouki och lira. Jag måste förstås se vad det var och gick närmare. När jag tog foto på musikerna, kastade gubbarna slängpussar till mig hahaha. Fina kretensare båda två med mustascher, huvudduk och svarta kläder.







Buss hem till Agia Marina och i säng vid 1-tiden. Nöjd och glad efter en mycket fin kväll.




Foto. E-M Olsson 2015-07-19©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar