lördag 9 augusti 2014

Shop til you drop - ungefär

Tisdag 5 augusti – hot hot hot and Heraklion

Givetvis vaknade jag vid 8-tiden. Hjärtat bultade hårdare än vanligt tyckte jag. Undrar om eventuellt resa-hem-till-verkligheten-stressen börjar krypa på och störa sömnen. Vid 10 var alla vakna. Dottern erbjöd sig hämta bröd och det tackar man för. Sedvanliga frukostbestyr följde liksom sedvanligt gnabb. Men, men det får vi ta.

Det var väldigt hett denna dag – vi gissade på minst 32 grader. Under några middagstimmar gjorde var och en vad hen ville. Det blir bäst så i värmen. Någon vill gärna sola och bada, någon vill absolut inte bada utan vara inne i det kalla airconditionerade rummet. Någon sitter hest uppe i receptionen och är inne på internet. Och någon dvs jag kanske vill helst skriva i bloggen och redigera bilder! Det blir ju ganska många..

Vi hade bestämt träff med Stig och Anne kl.14 vid café Greco. Vi skulle nämligen göra en utflykt in till huvudstaden Heraklion. Det var Joels födelsedagsönskan att få en shoppingdag! Love önskade sig ju att köra fyrhjuling vilket vi gjorde på Santorini. Nu är ju Heraklion en fin stad och bra att shoppa i, särskilt nu på sensommaren när det är stor rea överallt.

Vi träffade våra danska vänner och påbörjade nedstigningen till Hersonissos. Det var verkligen hett och cikadorna fullständigt tjöt oss i öronen. Men nedåt går bra att gå ändå för man har solen i ryggen och så får man ta vattenpauser ofta. Nere i byn tog vi bussen, som var lite försenad, men den går ofta  i princip varje kvart.

Resan tog nog en 40 minuter för det var många som ville åka med. Många stopp längs vägen. Vi hade sittplatser så vi led ingen nöd. Och det var tempererat i bussen. Tyvärr stod biljettkillen bredvid mig och han luktade svett… Framme på busstationen såg jag att tempen låg på hela 35 grader! Puh!

Vi promenerade längs hamnen upp till den illa cirkulationsplatsen med delfinstatyn. Det första vi skulle göra var att äta middag. Dels var det lagom tid att äta och dels kvällsöppnar butikerna först 17.30 på tisdagar, torsdagar och fredagar. Annars stänger man 14.30 varje dag. Typiska turistshoppar har förstås öppet jämt, men vi ville gå i ”vanliga” affärer och fynda på sommarrean.

Middag åt vi på den fantastiskt fina tavernan ”Ligo krasi ligi thalassa” i hamnen. Vi beställde lite av varje – typiskt grekiska rätter – till våra vänner. De är faktiskt i Grekland för första gången och då vill man visa allt det bästa förstås. Nu blev det ändå lite fel… Stig ville ha fisk och beställde cuttlefish. Jag får erkänna att jag inte visste vad det var, trots att jag är engelsklärare. Fish lät ju safe om man INTE vill ha bläckfisk – som brukar heta squid eller octapus. Men givetvis var det en sorts bläckfisk! Som tur är gillar både Henrik och hans kusin Anne att äta bläckfisk. Så det blev lite byta av mat hit och dit. Men alla blev både mäta och nöjda. Särskilt som det kom in stora fat med loukoumades och vattenmelon efteråt. Och två små flaskor raki J

När vi var klara var klockan nästan 17. Vi hade tänkt gå på det historiska muséet, men vid närmare koll stängde de precis 17. Herrarna bestämde sig för att gå till det nya fina arkeologiska muséet i stället. Det är öppet 8-20 dagligen. Vi gick upp mot centrum tillsammans innan vi delade på oss.

Vi andra gick längs de största affärsgatorna och tittade in i många butiker, mest för att det var härligt alt inne i dem J  Men barnen gjorde med tiden många fina fynd. Kläder åt alla tre, gympaskor åt alla, ryggsäckar till pojkarna. Anne köpte ett fint handgjort armband av en gatusäljare. Jag hittade inget alls, men så brukar det vara när jag är med barnen – de handlar och jag betalar!

Kunde vara Kvikk och Randi - i pärlor.

Snacka om långa köer till kassan!

Vi hade stämt träff med gubbarna på torget vid Morosinibrunnen. Och där satt de med stora ölglas när vi kom! Museet hade varit bra men ”för mycket” att se. Så de var väl trötta och törstiga stackarna! Anne och pojkrana satte sig också och drack något. Jag och Gabi tog en sväng till och hittade bl a en söt klänning till henne.

Avslutningsvis gick vi fram och tillbaka längs marknadsgatan, som är en upplevelse för den som besöker Heraklion för första gången. Vid 21-tiden var vi färdiga i mer än en betydelse!

Längs smågator gick vi till bussen. Passerade ett ställe där en grekisk rockgrupp spelade bra live musik. Passerade Tituskyrkan och folklivet där, vek av på en sidogata och gick ner mot hotell Irini där vi bodde förra sommaren. Kvällen var varm men ändå skön pga av den svala vinden. Tempen på busstationen visade nu ”bara” 31 grader….

Vi fick åka en snabbuss till Hersonissos – inga stopp alls längs vägen så det gick fort att åka hem. Trötta och lite småhungriga satte vi oss på första bästa gyrosställe. Det smakade gott med lite ”nattamat” innan taxin tog oss upp till Koutouloufari och väntande sänga!!
Lade oss strax efter midnatt helt slut i rutan.

Foto: E-M Olsson 2014-08-05©  Och Jennie Luthander (Andersson) fyllde 30 år idag!