lördag 2 augusti 2014

Full fart på fyrhjulingar!

Måndag 28 juli – ny ”arbetsvecka” på Santorini.

Vaknade vid 9-tiden men låg kvar när alla andra verkar sova djupt. De var nog lite trötta efter kvällen igår. Vid 10 var även maken uppe och vi tog oss lite kaffe på altanen. Dottern kom upp och meddelade hur mycket hon frusit under natten pga AC:n. Stackaren hade sovit med luvjackan på! Vi får nog byta plats i natt för jag sover utan något lakan, men gärna med nattlinne på. Men fryser gör jag aldrig! Dottern var också snäll och gick efter morgonbröd från bageriet. Det är en vardagslyx att få färskt bröd till sin frukost.

Någon halvtimme senare kom en man som skulle hyra ut fyrhjulingar till oss. Maken hade beställt tre stycken – han är på hugget vissa dagar J Make och dotter stack för att hämta dem, medan grabbarna gnabbades och klarade av sitt morgonbråk! Jag satt ute på altanen och skrev – det gillar jag bäst att få vara ifred en stund på förmiddagen innan alla aktiviteter liksom drar i gång och innan jag ska vara på topp och medla mellan allas viljor….

Alla ungar testkörde några rundor. Så idag och i morgon blir det åka av! Vid 14-tiden var vi redo att köra mot den annorlunda stranden, Red Beach, men först ett stopp vid utgrävningarna i Akrotiri. Ungdomarna körde varsin fyrhjuling och jag åkte med dottern och maken med den minste. Det gick hur bra som helst. Vi körde från Perissa mot Emporio och svängde vänster söderut. Bra vägar trots mycket trafik och en del kurvor. Vi kom till byn Akrotri men skulle ju vidare till den forntida staden.

Utanför Akrotiri köpte vi fantastiskt fin frukt – nektariner och druvor. Mumsigt mellanmål.

Det är nu många år sen jag var i Akrotiri och blev därför positivt överraskad! Det var en helt ny och miljövänlig anläggning som numera skyddar hela området från de fyra elementen -helt i Aristoteles anda. Killen som stod i entrén undrade varifrån vi kom och vi sa: Sverige. Då tyckte han att vi skulle njuta av värmen för den mörka kalla vintern kommer kvickt nog. Vi försökte påtala att det är minst lika hett hemma men han verkade inte riktigt tro det… och vem kan klandra honom?! Hur ofta har vi medelhavsklimat hemma – hela juli?

Barnen kom in gratis och vi vuxna betalde 5 euro per man. Vi tillbringade nog en timme med att gå runt och titta – var och en i sin takt.  Barnen såg ju alla fresker från Akrotiri när vi var på museum i Aten för några års sen. Nu fick de se vilka hus de hittats i vid utgrävningarna.

Vi fortsatte mot den röda stranden, eller snarare stranden vid det röda berget. Vi parkerade våra fyrhjulingar och bestämde oss för att äta innan stranden. Den sista utposten innan stranden serverade gyros och burgare. Vi laddade med mer vatten också och hade full uppvaktning av katter...

Jag hade ingen aning om att man skulle bestiga berget för att komma ner till stranden! Det var spännande om än en smula mödosamt. Förstår varför det går badbåtar och utflyktsbåtar till Red Beach. Utsikten över viken var fantastisk!

Stranden var snarast svart med röda inslag och vattnet ganska grumligt. Men bada var härligt efter att vi kört, klättrat och svettats.

När vi badat tillräckligt och klättrat tillbaka smakade det gott med frappé innan vi körde vidare mot fyren Faros.

Vi hittade jättefina kyrkor och fantastiska utsiktsplatser som vi stannade vid. När vi såg fyren på avstånd bestämde vi oss för att vända hemåt. Det var ju ganska sent.

Tillbaka på Roula Villa välbehållna var det skönt med ett kvällsdopp i polen! Det tyckte vi alla – och jag simmade nog 900 simtag.

Vid 21-tiden var det middagsdags och vi hade bestämt att gå till Sirocco som gör väldigt goda pizzor med grekisk touch. En ”Santorini” har soltorkade tomater, oliver, fetaost och auberginer på exempelvis.

Som avslutning på dagen gick vi till Dorians pub och tog varsin god drink (barnen alkoholfritt).