måndag 4 augusti 2014

Lika hett i Perissa som där hemma?

Torsdag 31/7 – hett som i helvete = bad mood day

Vaknade prick 10 – troligen av röster utanför. Dags för gnäll och gnabb på morgonen igen. Ogillar det starkt även om jag vet att det liksom ingår i tonårsbeteendet att reta gallfeber på syskon och/eller föräldrar. Allt tjat känns så himla onödigt, tar energi och tid som kunde användas bättre.



Frukost sen dottern hämtat goda bröd bl a en slags focaccia med oliver och fetaost inuti. Det kändes direkt att det var ovanligt hett denna dag. Nästan ingen vind, vilket är ovanligt på Santorini, och brännande hett. Jag hade haft tankar på att promenera till nästa by, Perivolos, men slog det ur hågen. Man ska inte utsätta sig för elementen i onödan.



Använde några timmar på att blogga och ladda ner bilder, facebooka och annat medan nätet fungerade hyfsat. Man märkte att det var fler än vi som var ovanligt irriterade i hettan ;) De andra badade eller satt i skuggan på uteplatsen eller låg i solstolen och läste.


                            




Vid 14-tiden gick jag och maken till laudry och lämnade två kassar smutstvätt. Skönt att få lite tvättat och inte ha allt smutsigt med sig hem. Dessutom behövde jag rena underkläder. På hemvägen köpte vi både spenatpajer från bageriet och gyros från favoriten till lunch. Vi åt på uteplatsen vid receptionen – nere hos oss var det stekande sol. Idag bröt jag mitt läskförbud efter nästan en månad – kände att jag bara måste ha citronläsk i värmen. Kanske njuren som pockar på J

Så här fint var det efter tvätten - och väldoftande!
                            


Spenderade resten av eftermiddagen i solstolen med att läsa ut boken ”The fault in our stars”. Den var bra och sorglig. Vill gärna se filmen om den fortfarande går på bio därhemma.
Badade och bubblade lite. Simmade 500 i en folktom pool. De var riktigt skönt!





Sotiris kom vid 18-tiden och ville ta med ungdomarna ut. Joel och Gabi följde med till baren/matstället Tranquilo. Henrik räddade en inlåst kattunge och jag höll på att trilla i den såphala trappan ner från poolen till vårt rum… skrapade höger skenben och vänster vad. Men det gick bra! Kände mig lite mörbultad dock. 


Jag, maken och Love gick också till Tranquilo och anslöt till ungdomarna vid 21-tiden. Sade så småningom farväl till vår vän. Åt en god ekologisk middag sittande på möbler byggda av lastpallar. Mysigt. Underhållning fick vi också i form av musik och akrobatik. Promenerade hemåt vid 23. Dottern kände sig plötsligt förkyld – eller allergisk? Nös och snöt sig konstant.









Det var livat i baren som de flesta kvällar när vi kom till Roula Villa. Många italienare just nu och de gillar att dricka, festa och prata med Natascha i baren. Katerina stannar gärna kvar efter sin långa arbetsdag. Hur orkar hon det?!


Sista natten i airconditionsvala rum. Vi hade gärna stannat ett par dagar till nu när vi vet att finaste Sissy kommer den 4 augusti, men i morgon ska vi åka vidare (barnen) (maken och jag) eller tillbaka till Kreta.


Foto: E-M Olsson 2014-07-31©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar