söndag 17 augusti 2014

Gudomliga Galini

Fredag 8/8 - magiskt datum och magisk afton

Denna näst sista dag i paradiset dvs Koutouloufari på östra Kreta, hände ”inget särskilt”. Och varför måste det göra det? Barnen fortsatte sin nedräkning till hemresan och jag försökte leva i nuet och bara ta in så mycket det går av solen, värmen, miljön, lugnet, den positiva grekiska stämningen, allt. Dagen gick sin gilla gång – så låt oss fokusera på kvällen!



Eftersom det inte blev så mycket till bröllopsdag förra fredagen, hade vi beslutat att fira desto mera denna fredag med det magiska datumet 0808. Maken hade bokat ett bra bord på Galini – Greklands bästa restaurang enligt vår mening. Nu har vi självklart inte testat alla, men ganska många. Tar man med sådana faktorer som miljö, service, smak på maten, uppläggning och dukning, pris och omtanke – då blir det svårslaget. Finns säkert gourmetrestauranger med hög kvalité på maten, men med skyhöga priser. Har svårt att tänka mig att man får samma service, dukning med kristallglas osv på andra ställen. Tipsa mig gärna i så fall.







Vi ville ju visa allt detta fina för Anne och Stig. Vi möttes vid Galini vid 19.30-tiden. Man måste ha gott om tid när man avnjuter en trerättersmiddag på Galini. Det kan lätt gå åt en tre-fyra timmar. Och tiden blir aldrig långtråkig för det händer något hela tiden – som en föreställning nästan. Man ser hur andra kunder blir omhändertagna när man själv inte är i fokus. Hur vinflaskor dekanteras på konstfulla sätt, hur fisk benas ur eller hur ett halvmeterlångt grillspett tas ner på tallriken till den som ska äta, servetter läggs i knät, smulor sopas upp med en finurlig liten borste…

Förrätt innan de riktiga förrätterna - on the house

Svårt att se våra fantastiskt goda förrätter - men räkor i sesam närmast.

Helt magisk sallad med allt som tänkas kan - tex saltgurka och fikon!

Min förrättstallrik 

Min huvudrätt kyckling, bakad potatis, coleslaw, god sås

Stifado = köttgryta

Inte bara jag som tar bilder eller skriver om maten....

Lammkotletter till maken.

Skål för all god mat och dryck - och trevligt sälskap!

Skål för platsen på universitetet!

Varma väldoftande handdukar efter maten.

Läs gärna mina tidigare blogginlägg om Galini som finns här:
Första besöket i juli 2010:
Andra gången 6 juli 2011
Vår första bröllopsdag 2011

Kadaifi - grekisk specialitet

Crepe med chokladkräm

Min favorit - jordgubbar och grädde!


Dagens besök blev inte sämre än de föregående och jag tror att våra vänner uppskattade kvällen till fullo. Många kindpussar när vi kom och likaså när vi skulle gå hem blev det. Vin och drinkar efter maten on the house och en flaska vin i present fick vi! Ser redan fram emot nästa besök!

Irish coffee till herrarna


Strawberry daiquiri - med och utan alkohol lika goda!

Tack och farväl-puss

Och en till bossen också ;)


Foto: E-M Olsson 2014-08-08©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar