söndag 3 augusti 2014

Historien upprepar sig alltid

Tisdag 29 juli – historien upprepar sig… (mer fyrhjuling och nyckelproblem)

Vaknade 10. Frukost ute. Förmiddagen fick vi finbesök – pappa Markos Drossos kom. Han satte sig ner och pratade en lång stund. Sade till städerskorna att ta extra väl hand om oss eftersom vi är ”gamla goda” vänner till familjen J

Klara för en ny dag med turer runt ön! Denna gång stack vi redan vid lunchtid. Jag och dottern fick leda kolonnen av fyrhjulingar – för vi kör bäst och vet var man böra pausa J Måste berömma henne för hon kör väldigt klokt och säkert. Trafiken är ju annorlunda mot hemma kan man lugnt säga.

Vårt första mål var Fira, men vi gjorde att kort stopp i Megalochori för att fotografera den fina kyrkan där samt komma överens om den fortsatta vägen.

På vägskylten står det Fira till vänster :) Trafiken var tät som synes.
Framme i Fira parkerade vi våra fordon nära busstationen. Hela cenrtum är avstängt för all trafik utom vissa bussar och det är jättebra! Minns vilket kaos det var på 80-talet när jag var här för första gången.

Först av allt ville vi besöka vår vän Sotiris som arbetar på resebyrån  – Pelikan travels denna sommar. Det var lätt att hitta eftersom det låg vid huvudgatan och det största torget. Vi pratade om ditt och datt inna han fick lov att sälja båtbiljetter till oss. Han hade ett erbjudande om flyg till Kreta på fredag för 50 euro, men jag avböjde. Det får bli high speed boat till Herklion.

Vandrade sedan runt i stan – kul at uppleva Fira i dagsljus! Oftast kommer man kvällstid för att se solnedgången. Det var förvånande svalt i gränderna tack vare alla solskydd över gatorna och alla butiker har aircondition. Det blev en del shopping för dottern som hittade en fin klänning och två fina silverringar med grekiska mönster.

Efter någon timme kände vi oss hungriga och hittade ett ställe med härlig takterrass. Medan vi väntade på våra souvlakis passade vi på att skypa med Ola och Emma!! Roligt att se dem och höra deras röster. De rapporterade att även hund och morfar mådde bra trots medelhavsvärmen därhemma. Maten smakade gott och dryckerna var kalla.

Vandrade vidare i gränderna ännu någon timme och såg Fira ur nya perspektiv eftersom vi gick motsatt håll mot vad vi brukar. Kul att fotografer lite nytt bl a den katolska kyrkan som var väldigt vacker och helgad åt Johannes döparen.

När vi kom tillbaka till "main square" var det dags för efterrätt. Frozen yoghurt från chillbox var mycket efterlängtat av vissa... Jättegott men fasligt dyrt säger jag!

Efter stadsrundturen var det dags att bege sig mot havet och ett svalkande bad! Körde vidare mot Kamari vid 16-tiden. Vägen dit var lite mer kurvig men vacker och gick längs väldigt många vinodlingar och vingårdar.

Vi kom fram lyckligt och parkerade nära berget dvs den andra sidan av det berg vi ser i Perissa. Kamari är också en turistort men med fler charterturister. När vi parkerat fyrhjulingarna och tagit fram badgrejerna blev det lite stressigt eller vad det nu var som hände…. För plötsligt sakade vi en nyckel till en av fyrhjulingarna! Hade den möjligen blivit inlåst i bagageboxen med nyckeln till hänglåset?! Jo så var det nog. Och vem hade klantat till det om inte vår kära pappa…. Barnen jämförde honom med Sunes pappa och jag är böjd att hålla med lite. Men han redade ut situationen genom att låna en skruvmejsel hos en motorcykeluthyrare!

Sen kunde vi äntligen ta oss ett svalkande dopp! Vi fick även se ett antal galningar som hoppade från klippan! Ett under att inte vissa slog i berget när de kastade sig ut i havet.

Vi hann även en runda längs strandpromenaden innan vi åkte hemåt. Allt verkade sig likt. Många tavernainkastare ville erbjuda oss mat, men vi avböjde. Vi ville åta på hemmaplan så att säga.

Hemfärden gick via Pirgos –  längs mindre och betydligt krokigare vägar, men kul att köra på. Fin utsikt hela vägen och man kunde se solen gå ner också!! Så högt körde vi att man fick lock öronen. Vi tog oss hem utan missöden.

Hemma först vid 20-tiden.  Det blev inget simmande i poolen. Hade varken tid eller ork faktiskt.

Dusch och ombyte sen ut och äta middag. Vi valde taverna Volcano nere vid strandpromenaden. Det var mycket gott. Vi tog flera smårätter och åt av varandras. Alla var väldigt utmattade efter heldagen på vägarna och därför skippade vi Dorians pub.

Killarna köpte chokladtårta i bageriet på vägen hem. De fikade på altanen… tills de såg en kackerlacka och blev rädda. Maken fick jaga iväg den. Dessa räliga djur är inte farliga, men precis som andra insekter och ödlor ska de vistas ute! Somnade vid 1-tiden och det är lagom för mig.