måndag 3 augusti 2015

Härlig dag i Agia Marina och dito afton i Platanias

Fredag 24 juli  
Kortare avstånd mellan Agia Marina och Platanias än Balsby och Bromölla?!



Vaknade innan 9 efter en helt okej natt. Det blev frukost uppe i fågelboet där det var svalt och skönt.  Det är en varm dag med runt 30 grader. Matade en liten gråsparv med smulor. Stackars Anne hade problem med en ring som satt för hårt. Fingrar kan ju svullna i värmen, det har jag också varit med om. Min förlovningsring och bröllopsring sitter alltid hårdare här i Grekland än hemma. Men jag har alltid kunnat lirka av dem. Tror Anne testat både tvål och olivolja utan framgång, så hon måste uppsöka någon guldsmed som kan skära upp ringen….



Det blev en kort förmiddagssiesta, men jag hann prata lite med Gabriella och Love som ringde. Skrev också lite på bloggen vilket jag inte hann igår. Ibland kan ett inlägg ta flera dagar att färdigställa. Jag skriver först en kladd för hand, sen ett worddokument och till sist lägger jag in texten i bloggen. Stavningen kontrolleras flera gånger. Och till sist är det bilder som också tar en stund att välja och ladda ner.




Vi och våra härliga danskar gick till stranden vid lunchtid, alltså lite tidigare än i vanliga fall. Men just denna dag var det ett bra beslut. Havet låg spegelblankt och inbjudande till att simma i – och det händer inte varje dag precis. Havet är en lynnig dam med ett humör som snabbt växlar. Jag var så glad att jag kunde simma flera gånger och även göra flera vattengymnastiska övningar.



Lunch blev det förstås på stranden. Ammos & Ilios har en god tunasalad. Så den fick det bli. Lyxigt att man blir serverad direkt vid sin solsäng och kan äta under sitt parasoll. Vi hade en avkopplande eftermiddag och den unga vackra av oss hann blir bekant med en kille. Men jag tycker alltså att strandraggarna "kamakis" var mycket värre förr! Nu ser man knappt inga. Eller också beror det på åldern. De bryr sig inte om en tant och jag lägger inte märke till dem…




Vi lämnade stranden redan vid 17-tiden. Dels hade vi fått tillräckligt med soltimmar. Dels hade vi ovanligt nog en tid att passa. Vi skulle nämligen åka till Platanias och träffa min kusin Mats och hans fru Susanne. Hemma i Sverige bor vi cirka två mil ifrån varandra, ändå ses vi alltför sällan. Nu skulle det äntligen bli av efter tre år. För att hitta deras boende lätt skulle vi åka taxi. Det blev två bilar eftersom vi var fem personer. Tjejerna åkte först och killarna kom efter. Vår chaufför visste inte var Katerina seaside studios låg så han frågade över kommunikationsradion. Det hörde jag som fattar en del grekiska. Den jäkeln släppte ändå av oss på fel ställe! Efter en stund kom taxi nummer två susande förbi oss med Henrik och Stig spanande långt efter oss! Som tur var behövde vi inte gå så långt men det kändes lite snopet!




Susanne kom ut och mötte oss med stora famnen. Vi lotsades uppför några trappor till deras lilla studio. Rummet var inte så stort men balkongen var desto större. Och vilken utsikt utöver stranden och havet. Vi bjöds på lite mousserande vin och snacks. Det fanns mycket att prata om så en timme bara flög iväg. Det är tur att Anne och Stig är bra på att förstå svenska. Men jag tror att vi ibland pratade alldeles för fort för att de skulle kunna hänga med på allt. Hur som helst var det jättetrevligt att bara sitta där och umgås.





När solen började vandra ner bakom bergen var det dags att gå ner till Sonio, en taverna precis vid havet. Värdparet hade ätit där förut och nu bokat bord för oss sju. Personalen var mycket trevlig och servade oss på bästa sätt. Det kan ju ha något att göra med att de hade ett gott öga till blonda vackra Natascha ;)





Maten var verkligen utsökt och middagskonversationen fortsatte i samma positiva och glada anda som uppe på balkongen. Mycket skratt och fniss. Sällskapets unga dam höll också igång en sms-konversation med killen hon träffat på stranden. Samtidigt som servitörerna var väldigt intresserade av henne. Man fick en liten påminnelse om hur det var att vara ung och blond i Grekland en gång för hundra år sedan. Uppvaktning saknades inte.












Timmarna försvann fort och vid 1-tiden kändes det lagom att avrunda och åka hem till Folia. Vi fick tag i en taxi och chauffören hade inga problem med att ta os alla fem. Vi satt trångt men det var ju ingen lång sträcka vi skulle åka precis. När vi kom hem skulle herrarna tvunget ha en öl på balkongen så det blev ovanligt sent säng. Hoppas på god nattsömn…

Foto: E-M Olsson 2015-07-24©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar