tisdag 4 augusti 2015

Två kyrkor, en solnedgång och mycket mera

Lördag 25 juli
Seg start men det tog sig under dagens lopp. Obs! Många bilder :)


Vaknade tidigt trots att vi kom sent i säng. Först vid 6 och sen vid 8.30. Alla verkar lite avslagna idag vilket kanske inte är så konstigt. Själv känner jag mig supertrött. Är för gammal för sena festkvällar kanske. Orkade absolut ingenting efter frukosten. Tittade på ett par avsnitt av ”Kvarteret Skatan, den typ av humor som jag gillar. Försökte sova lite så som maken alltid gör under förmiddagssiestan, men det gick inte. Maken snarkade högt och verkade sova gott. Jag lyssnade på ett ”Sommar”-program med Georgios Karpathakis. Han pratade bland annat om sin uppväxt och ADHD. Jag passade på att skriva ett blogginlägg.


Henrik gick ner till poolen vid 13-tiden till de andra. Det är den vanliga tiden kan man säga, för vi solar sällan eller aldrig på förmiddagen. Skönare att utnyttja eftermiddagen och de tidiga kvällstimmarna i solen. Jag chattade med dottern som berättade om ösregn och oväder därhemma. Den här sommaren kommer inte att gå till historien som en solsommar precis. Möjligen rekord för minsta antal soltimmar och mest regn…. Hon berättade också att äldste sonen Ola och hans Emma skulle komma och hälsa på. Det gläder modershjärtat när syskonen gör något tillsammans.



Det blev bara en enkel lunch vid poolen, toast och färskpressad juice. Jag simmade lite, bara 300 simtag idag, men bättre än inga. Låg mest i skuggan, hade ingen som helst lust att steka mig. Gick upp på rummet redan vid 17-tiden för vi skulle bege oss ut på kvällen, denna gång in till Chania.



Det var tydligen många fler än vi som ville resa in till stan tidigt på kvällen. Bussen överfull med en massa människor stående i gången. Det var en dubbelbuss med ”dragspel” i mitten och ändå helt fullproppad. Det har vi sällan upplevt, men så brukar vi åka lite senare också. Det var ovanligt varmt också, så för första gången denna sommar kände jag svetten rinna längs ryggen och i knävecken. Tror det varit 32 grader idag och nästan lika varmt på kvällen.


Vi ville gärna visa det bästa av Chania för våra danska vänner, så vi promenerade i sakta mak i gamla stan. Vi besökte två kyrkor, den katolska och den ortodoxa, som ligger nästa mitt emot varandra. Båda är imponerade och vackra. Och svala att vistas i. Tände ljus förstås.















Passerade genom gränder och gator där vi inte varit förut. Finns alltid något nytt att upptäcka.  Jag tog många nya fina bilder som kan komma till användning i Instagram. Där hamnar enbart grekiska bilder. Så vet ni det om ni skulle vilja följa ”greecemylove”





 


Vi gick även så att vi kom ett annat håll ner till hamnen och fick se fyren och andra kajen från ett nytt perspektiv, Älskar att se världen med nya ögon varje dag,






Vi tror att några kändisar stod där för de blev fotograferade av flera fotografer
När klockan närmade sig 20 satte vi oss på en taverna i hamnen. Denna gång hette tavernan Michalis. Vi hade perfekt utsikt mot solnedgången som man aldrig kan få nog av. Vi fick som alltid väldigt god mat. Denna gång mycket seafood som grekerna är väldigt bra på - för dem som gillar bläckfisk exempelvis. Inte jag tyvärr.










Efter maten vandrade vi vidare i hamnen och längs olika gränder. Shoppade en del. Maken slog till med en fin bröllopspresent till mig minsann! Jag vet ju vad det är, men såg inte när butikskvinnan slog in den, så det blir en liten överraskning. När vi promenerat en stund var det dags för lite fika. Kaffe, frappe, öl eller varför inte en smoothie. Jag fick den godaste smoothisen på mycket länge. Smakade så färsk som när man själv gör den. Mums!







Vi gick den sista lilla biten till bussen. När vi kom till busstationen insåg vi att det var minst lika mycket folk som ville hem som när vi åkte in. Men Anne var på hugget och fixade två sittplatser åt oss, vilket jag var oändligt tacksam för. Mina ben hade nämligen klagat större delen av kvällen och att stå i en skakig buss hade varit väldigt smärtsamt för höft och bäcken.

Att ta bussen vid midnatt är perfekt för man kommer hem i lagom tid för att orka se nyheter på TV innan man släcker ner och somnar.


 Foto: E-M Olsson 2015-07-25©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar