onsdag 5 augusti 2015

Äta fisk eller ätas?

Söndag 26 juli 
Fisk till middag? Eller gå på fiskspa?


Sov förhållandevis gott ända till klockan var 7. De nattliga toabesöken har blivit färre så jag hoppas att njurar och urinvägar mår bättre nu än när jag kom ner till det helande paradiset. Somnade om och sov någon timme till. Känner mig mör i kroppen och har ont i rumpans muskler (eller är det sittbenen?). Vi gick mycket igår – 12 000 steg enligt Annes stegmätare. Det är ju bara bra för mig att gå så mycket som möjligt, stillasittande är förödande för stelheten i skelett och muskler. Man får ta det onda med det goda.


Efter sedvanlig frukost tog vi siesta. Jag lyssnade på Zara Larssons sommarprogram medan jag skrev och tränade benmusklerna med gummiband. Wow, vilken tjej alltså! 17 år och så fantastisk. Hon är en duktig artist men också en otroligt verbal och klok ung dam. Jag säger det igen – vilken tjej! Lyssna på programmet om du inte gjort det.


På eftermiddagen gick hela gänget utom Anne ner till stranden. Vi gick först till Costa Costa eftersom vi fått ett bra erbjudande av Nikos på Folia. Men det var alldeles fullt överallt. Visst det är söndag och många turister och greker vill ha en skön ledig dag på stranden. Och då är de olika strandklubbarna det perfekta stället. Solsängar och parasoller, god service och musik. Tog några bilder från Costa Costa. Varsågoda och bedöm själva om ni skulle vilja vara där en söndagseftermiddag.

Vet inte varför bilden blev å fel håll...






Vi gick vidare till Havana red beachclub. Mycket bra ställe. Henrik och Stig fick möblera om lite så vi fick sköna solsängar bredvid varandra :) Vi hade några riktigt skön timmar på stranden. Denna dag gick det vågor på havet så jag fick mest ägna mig åt vågterapi. Det innebär att jag står på ganska grunt vatten och låter vågorna svepa in över mig utan att jag tappar balansen totalt.





Henrik, Stig och Natascha ville gärna testa någon vattensport. De gav sig ut sittande i en water sofa efter en motorbåt. Det gick undan och såg kul ut. Men jag skulle aldrig kunna hålla mig fast med mina svaga händer. Jag fick titta på från stranden och glädjas med dem.








Till lunch blev det Ceasar salad för mig och maken. Tyvärr fick Stig och Natascha vänta jättelänge på sin mat och det visade sig att man glömt deras beställning. Så just då var servisen inte tipp topp. Men som sagt det var väldigt mycket folk på stranden som skulle betjänas. Stig gick hem till sin fru men vi andra stannade en stund till. 



Dock hann vi hem till Folia i tid för ett kvällsdopp. Jag hade faktiskt poolen helt för mig själv vilket innebar att jag simmade och gjorde vattengymnastik i nästan en timme. Så välgörande för kroppen!


När Anne varit ute en sväng på byn hade hon fått två fina erbjudanden – ett från taverna Real Greek och ett från ett fiskspa. Vi nappade på det och fick en trevlig kväll med jättegod mat och fina lena fötter! Middagen bestod av en greek plate (lite av varje av traditionella rätter som moussaka) och mixed grill (olika grillade köttbitar, färsbiffar och korvar). Mycket trevlig serveringspersonal. 






På Kreta är det alltid efterrätt och raki on the house :)
Lika trevliga var de två tjejer som tog hand om våra trötta fötter. Tyckte dock synd om den ena som var höggravid och hade jobbigt med värmen. Känner så väl igen hur det känns även om det är 16 år sen sist! Mina fyra älskade ungar är alla födda på sommaren (juni. juli och augusti).



Vi trippade hemåt på lätta fötter – och gled lite i sandalerna eftersom vi blivit insmorda i fotkräm J


Foto: E-M Olsson 2015-07-26©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar