lördag 6 augusti 2016

Söndag, sömndag eller stjärndag?

Söndag 31 juli –
Sömndag  efter sömnlös natt.
Eller stjärndag skulle man kunna säga. Stella (som betyder stjärna) X två.

Som jag berättade i förra inlägget blev det ingen sömn alls under natten som gick. Jag och maken dygnade som ungdomar brukar säga. Vi hade väntat på flygplatsen, på vår yngste son som skulle landat på Kreta vid 3-tiden men kom först drygt två timmar senare. Och bagaget tog sin tid, och trots taxifärd hem till Koutouloufari var vi tillbaka först vid 7-tiden. Det var en väldigt vacker morgon med en gudomlig soluppgång. Man bör uppleva det lite då och då – inte bara nedgångar. Så himla vackert.På altanen låg vår huskatt och sov i morgonsolen. Mysigt.

Det var svårt att bara gå till sängs, men vi kände att vi måste försöka sova en stund. Sonen hade sovit det mesta av resan så han hade fått ett par timmar åtminstone. Med fördragna fönsterluckor och gardiner och aircondition på lyckades vi somna. Vi sov dock inte mer än fyra-fem timmar. Det blev då brunch i snackbaren, eftersom det var lite sent med frukost.

Efter maten var det dags för sonen att testa poolen. Det blev lite sol och bad ett par timmar. Sonen får ju ta det försiktigt med solen för han har nog bara varit på stranden ett fåtal gånger där hemma trots den fina sommaren. Han är en innesittare och mobilspelare som många andra i hans ålder. Sen fikade vi med kaffe och glass. Jag har knappt ätit glass på en hel månad, men nu blir det nog lite mer onyttigheter igen tyvärr.

Vi bestämde oss för ett kvällsdopp uppe i den övre poolen. Där badade vi mest den första gången 2010 när alla fyra barnen var med och vi bodde i en stor lägenhet.Utsikten är helt fantastisk och kan inte fångas på bild. Man ser ut över hela Hersonissos och havet.

Det skulle ju bli en early night hade vi planerat. Alltså gick vi ut för att äta middag redan vid 20-tiden. Det var dags för att besöka vår vän Stella som har Stellas Kuzina. Man blir alltid så väl bemött med kindpussar och kramar. Maten är riktigt hemlagad och serveras med ett leende. Vi pratar alltid lite om väder och våra barn, hur det politiska och ekonomiska läget är i Grekland, om det är färre turister än vanligt och liknande spörsmål. Vi får alltid stora bitar av olika goda efterrätter och det var inget undantag denna kväll.

Mätta och nöjda promenerade vi genom byn, hemåt i kvällen. När vi kom till guldsmedsaffären Tresor, där vi en gång för sex år sedan köpte våra bröllopsringar, gick vi in och tittade lite. Stella nummer två som arbetar och äger butiken kände igen oss, så det blev ännu ett härligt återseende. Vi var hos henne för tre år sen faktiskt och lagade min ring som fått en skada. Den här kvällen prövade vi lite fina silverringar och det slutade med att vi köpte nya förlovningsringar… Den 1 augusti har vi varit förlovade i 20 år och gifta i sex år. Dags att förlova om sig kanske J

Vi var hemma innan midnatt, Killarna var nog väldigt trötta. Båda somnade och den ena snarkade väldigt högt. Jag satt ute på altanen och bloggade en timme innan jag gick i säng. Och knuffade snällt på maken.