fredag 5 augusti 2016

Marni Village och möte med Mästerkock

Fredag 29 juli 
Stillhet och reflektion. Sorgsen och nedstämd.



Marni Village i den lilla byn Koutouloufari är ett paradis för den som vill semestra med lugn och ro. Här finns lägenheter, små hus och stora hus med privat pool om man så önskar. Allt omgivet av en fantastisk trädgård med palmer, hibiskusbuskar, rosor och en mängd andra vackra blommor och växter. Bor man som vi, i ett litet hus en maisonette, har man en egen uteplats med möbler och torkställning för tvätt eller våta badkläder. Vi är omgivna av palmer och har utsikt mot havet långt nedanför. Cikadorna sjunger, ibland skriker. Vi har fått ett par huskatter som hälsade oss välkomna direkt.






Huset har ett stort allrum, där även två personer kan sova, med öppen spis under kallare årstider, litet välutrustat kök och nyrenoverad toalett med duschkabin. Ovanför kök och bad finns ett stort sovloft med garderober. Allt vad vi behöver alltså. Och jag rekommenderar Marni Village varmt till den som inte gillar nattliv med dunkande musik eller barer som är öppna dygnet runt. Här är det lugnt och fridfullt, såvida inga turister stör.







Jo det finns garderober men....
Det finns tre stora allmänna pooler så alla som önskar det får en plats i solen. Det finns en snackbar som serverar frukost och lätta rätter. Vi brukar handla matvaror och färskt bröd till vår egen frukost, äta lunch i snackbaren eller hemma (göra sallad eller liknande) och äta middag ute på kvällen. Det finns två supermarket nära och ännu fler lite längre bort.



Den här första morgonen var frukosten ganska spartansk, men vi blev mätta. Förmiddagen var segare än vanligt. Maken var rastlös och jag kände mig ledsen och olustig. Denna dag kl.10 skulle en vän och gammal reskamrat begravas. Det är jobbigt nog när människor i ens egen ålder försvinner alldeles för tidigt. Än värre att inte kunna ta ett sista farväl. Det hade jag verkligen velat. Nu fick två av mina väninnor, som känt samma tjej lika länge som jag, representera mig och även min make. Det var delvis tack vare henne som jag och maken träffades på Samos 1992. Tack för det.




Maken gick en runda ner till Hersonissos, den största turistorten i närheten. Inte för att han skulle göra något särskilt, utan bara gå och svettas, som han uttryckte det. Egentid skulle jag kalla det. Jag passade på att lyssna på Sommar i P1. Först Bert Karlsson, som berättade sin historia och det var väldigt intressant. Sen valde jag att lyssna på Emilia Lind, en ung tjej som miste sin mamma när hon bara var 16 år. Ensam i världen utan pappa och syskon. Mamman dog dessutom när flickan var på en fotbollscup i Åhus, vilket gjorde att historien kom nära. Än värre blev det när hon berättade om hur förlusten av mamman påverkat hennes liv. Jag kände igen mig i så mycket. Tårarna trillade och det var skönt. Sådana känslor kan man inte dela ens med sin man för han har ingen liknande erfarenhet.



Jag kände mig inte redo att gå ner till poolen förrän ganska sent på eftermiddagen. Men det blev ett par timmars vila och avslappning. Skönt att simma även om det fanns gott om stojande barn. Läste i boken om att välja glädje. Mycket att ta in och fundera över. Solens värme är det bästa för mina värkande ben.






Vi tillbringade det mesta av kvällen på vår sköna altan. Vi drack kaffe, kollade nyheter, fb och annat. Det blev senare än vi tänkt innan vi kom iväg för att äta. Så i stället för att gå så långt blev det ett ställe mitt i byn, men på en sidogata. Laini, ett mezeställe. Man kan beställa olika goda smårätter efter eget huvud eller ta ett erbjudande, som vi gjorde, För 13 euro får du 15 olika rätter! 












Vi testade detta ställe första gången förra sommaren då det var helt nytt. Redan då lade vi märke till kocken, en glad tjej som gärna pratade med folk. Den här kvällen såg vi att hon hade ett namnat förkläde med Mästerkocken-emblemet på. Vi hörde också att hon pratade med några om TV och realityshower. Men vi var för blygsamma för att fråga. Hemma igen googlade jag på Despoina Kandilogiannakis och fann mycket riktigt att hon deltog i grekiska Mästerkocken 2011. Nu var all info och alla artiklar på grekiska så jag kunde inte riktigt lura ut om hon faktiskt vann eller bara var bland de topplacerade. Häftigt i vilket fall. Maten är jättegod och  rekommenderas..


Foto: E-M Olsson 2016-07-29 (c)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar