onsdag 3 augusti 2016

Dags för förflyttning och nya äventyr

Torsdag 28 juni. 
Dags för förflyttning. Sista tredjedelen av semestern kvar.


Så var den sista morgonen i Agia Marina kommen. Jag vaknade tidigt med lite resfeber, vilket var onödigt med tanke på att vi inte alls skulle åka hem utan bara vidare. Vi har ju en hel tredjedel av semestern kvar att njuta av. Fyra veckor har vi haft och två har vi kvar. Väckte Henrik vid 8-tiden, men han var ju seg som vanligt, så jag tittade på Nyhetsmorgon en timme. 




Sen åt vi den sista goda frukosten och tackade alla hotellmedarbetare, städerskor, kökspersonal, serveringstjej och hotellägare Jannis och hans brorson Christos. "Hej då och vi ses nästa sommar!" Det vi säger högt måste väl slå in, eller? Vi beställde en taxi till busstationen i Chania och vid 11-tiden var det slut på Agia Marina-veckorna.





Bussen till Heraklion gick 12.30 och tre timmar senare var vi framme. Routen är fantastiskt vacker med havet på ena sidan och bergen på den andra. Man gör ett stopp i Rethimnon annars är det raka vägen. Nytt bussbyte och framme i Hersonissos 16.30. Sista resan blev med taxi upp till ”vår by” Koutouloufari.








På väg in mot den trånga busstationen i Rethimnon



Hamnen i vackra Heraklion.
Vi ska bo på Marni Village i en maisonette, ett hus med sovloft och uteplats. jag presenterar det mer ingående i nästa inlägg. Förra gången bodde vi i hus 301, nu fick vi 304 och det var jag så tacksam för. Jag skulle slippa gå i de brantaste backarna. När vi packat upp det mest nödvändiga gick vi till snack baren och åt lite mat. Ingen kulinarisk höjdare men helt okej. Efter maten hade vi ork att gå och handla lite mat att fylla kylen med. Nu får vi ingen frukost serverad längre nämligen. Tog det lugnt ett par timmar, fikade på altanen.






Vid 22-tiden hörde vi musik från poolområdet. Nyfikna gick vi dit för att lyssna. Det var med duktiga dansare. Vi beställde varsin drink och tittade på föreställningen. Men efter ett tag blev även publiken involverad och både jag och Henrik kom givetvis upp och skulle dansa. Det var kul med salsa och annat, men undrar hur benen ska gilla detta i morgon.



Som om inte dansen var nog gick vi en liten midnattspromenad ner till byns centrum och vidare till avfarten med brunnen. Som väl var fick jag massage av min snälle man när vi kom hem. Vi skulle se film och mysa uppe i sovloftet, men vi somnade ganska snabbt förstås.

Foto: E-M Olsson 2016-07-28 (c)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar