fredag 2 januari 2015

GOTT NYTT bloggår - men vad hände egentligen 2014?

Året 2014 var ett "normalår" enligt kalendern (alltså inget skottår) men hur "normalt var det egentligen? Min personliga åsikt är att det var ett väldigt "onormalt" år på många sätt. Eller åtminstone ett ovanligt. Låt oss börja med vädret. Vintern var superkort hos oss i Skåne, ytterst lite snö som kom i januari och det var inte särskilt kallt. Våren kom tidigt och redan i mars var det 18 grader! Sommaren var den hetaste i mannaminne (fast vi fick inte uppleva det eftersom vi var i Grekland). Och hösten var fantastisk med värme in i oktober och blommande rosor fram till jul... Så kom några snöflingor på själva julnatten, en köldknäpp under julen tog kål på växterna som säkert behöver vila lite.

I den stora världen hände det fruktansvärda saker, krig, dödliga sjukdomar, flyktingströmmar,  bortrövade fickor, terrordåd... Allt så grymt att man inte kan förstå att det är människor som utför handlingarna mot andra människor. Sen finns det fantastiska hjältar och hjältinnor, sådana som åker till eboladrabbade områden i Afrika eller som kämpar för fred och frihet. Sådana som ser sina medmänniskor och räcker ut en hjälpande hand. De som kämpar för allas människovärde i en tid av främlingsfientlighet och hat. Under sommaren och hösten förändrades mycket i mitt trygga Sverige. EU-valet i maj gav en vink, men jag kunde aldrig tro att riksdagsvalet skulle gå så illa som det gjorde. Det obehag och den rädsla för vad som kan hända i framtiden som jag känner nu, fanns inte ens i tonåren under det kalla kriget, med hot om ett tredje världskrig och atomvapen. Framtiden kan bara bli bättre. Det måste den.

I den mindre världen, min egen lilla värld, var det också ett turbulent år. Det hände många roliga saker men också tragiska. Jag firade min 45-årsdag (igen) och barnens födelsedagar (om än på avstånd med Joel och Love) och Kristianstads 400-årsdag. Jag fick gå på tre konfirmationer (Emma i Danmark, Millie i Näsum och så vår egen Love i Nosaby). Jag var på en 55-årsfest (Karin)och en gradios 50-årsdito (Preben). Jag arrangerade två 45-årsfester för min käre make. Jag var i Stockholm på kurs, i Göteborg på Bokmässan, i Malmö på festival och i Danmark vid flera tillfällen. Jag fick uppleva Eurovision Song Contest och kulturnatt i Köpenhamn. Vikingamuseet i Slagelse och Domkyrkan i Roskilde. Jag började sjunga i gospelkör i Malmö, vilket var så bra för min mentala hälsa. Jag fick sjunga på konserter med Sonja Aldén och Martin Stenmarck. Den fysiska hälsan tog jag tag i under sommaren i Grekland och fortsatte när jag kom hem med  att skaffa kort på Friskis & Svettis. Jag var på Lundakarnevalen, Bokfestival i Kristianstad, Bokens dag i Hässleholm, såg Dracula, Little Shop of Horror, Cabarét, Sweeny Todd, gick på opera och många andra kulturella aktiviteter. Jag fick träffa politiker och andra celebriteter. Vi firade påsk, valborg, midsommar, jul och nyår traditionellt. Det var studentfirande förstås, men ingen egen. Och jag började läsa grekiska på universitet i september. På jobbet var det mestadels bra med många positiva och utvecklande erfarenheter, men också ett par utmaningar jag gärna varit utan. Jag fick även uppleva ohälsa och dödsfall. Trots att det på ytan kan verka som ett ovanligt händelserikt och roligt år var nästan varje dag en kamp mot olika demoner.

januari
Det kom dock tillräckligt med januarisnö för att vi måste skotta på taket...



februari
Randi 1 fenruari.





De första vårblommorna som sticker up är de underbaraste.
Porträttfotografering i Köpenhamn på sportlovet.

Vi besökte Ola och Emma i deras andrahandslägenhet i Lund.
Jag blev firad flott fast jag inte ens hade någon egen dag :)

mars
"Du kan sjunga gospel" i Malmö med Gabriel Forss startade i mars.
Bokrelease 1 mars - Ingrid Jönsson barnboksförfattare och gammal klasskamrat.
Karin firade 55 år med trevlig fest och bowling!
                            
Maten var fantastiskt god!
Egen svit i Stockholm 21-24 mars.
Miraklet på Stadsteatern - först såg jag "Mig äger ingen" sedan "Sweeny Todd" med Peter Jöback!
Föreläsningar hölls i Chinateatern.

Lunch i Berns salonger med vittring av Strindberg.
Träffade Arkan Asaad - duktig kille och författare.
Presentbok och vin avslutade kursen.

Jonas Gardell på Maxim var kanonbra!
Avslutade teaterhelgen med Richard III på Dramaten. Jonas Karlsson briljerade.
En blivande statsminister besökte Österänggymnasiet 28 mars.

april
Randi i vårrabatterna :)
Maken överraskades den 5 april inför 45-årsdagen två dagar senare.
Födelsedagen 7 april - tänk att vi kunde grilla och sitta ute!
Fadern och barnen. Glad och stolt 45-åring!
Stor överraskningsfest lördagen efter! Vi började på grekisk restaurang.
Våren i full blom i april.
Påskafton 18 april och fest hos Håkan och Åsa.

Påskdagen bjöd på en biltur till Österlen och Kivik.
                            
Även en blivande skolminister på Österäng i april - och en rappare :)
Bjöd min far på trerätters i skolans restaurang den 25 april.
                        
Soligt och varmt i slutet av månaden.
Plommonträdet som tyvärr gav dåligt med frukt...
Rapsen blommade ca tre veckor i förtid..
Första konfirmationen 27 april i Fårevejle.
                             
Emma var fin som en prinsessa!

Valborg var hyfsat varm. Elden i Nosaby, fika i Hammar.

maj
Love förbereder sig inför konfirmationen.
Lite oflyt att ESC var dagen innan konfirmationen då vi skulle ha 70 gäster...
Spännande lokal för evenemanget på Refshalöen.
Jättefint inuti. Och Conchita Wurst vann för Österrike.
Hela Köpenhamn var i feststämning!
Stiligaste grabben i byn. 11 maj var en ljuvlig dag.
Så var det söndagen den 11 maj 2014 och Loves konfirmation.


Konsert i St Johanneskyrkan med gospelkören 14 maj.
Karnevalen i Lund 17 maj.

Mors dag firades ovanligt mycket. Undrar varför.
Underbara kvällar vid Råbelöfssjön.

                     
Många stunder ute på altanen denna varma vår.            
Andlöst vackert

juni
På självaste nationaldagen åkte vi ner till Lund - för att fira dubbelt.
Mina älskade ungdomar!
Ola och Emma hade flyttat in i sin första egna och nybyggda lägenhet!
Vi firade även Olas 21 årsdag (och nationaldagen)

Tredje konfirmationen - Millie den 8 juni
Love, Millie och Gabriella

Millie med systrarna Diana och Julia - och mamma Lidia.

Varmt både hemma och borta. Studenten firades fredagen den 13:e.....


Lärarna uppträdde med en sång till studenterna.

Traditionsenlig takorkester till utspringet.


Jag och min elev Hayder

Vi var bjudna på studentfest hos Noemi och Albin hennes kille.




Doftpion - mors favorit och min med
Älskar lupiner i alla kulörer!
Det gäller att ta vara på varje stund i solstolen - gärna med en bok!
Randi njuter stort av sol och värme.
Vackrare kan sommaren inte bli,


Liten hundflicka i stor blomsteräng.

Jordgubbsplockning på midsommarafton



Flinka fingrar göra blomsterkransar.


Godaste midsommarmaten hittar man i Hammar.


 Midsommardagen - årets längsta dag och kortaste natt 22 juni.


Himlen målad i gudomliga färger.

juli - första veckan


En liten renovering av badrumsväggen.




Visst är hon en riktig prinsessa!



'
Besök av syster och systerdotter innan vi ska resa till Grekland.
Gillar stockrosor av alla sorter men särskilt de stolta som sått sig själva!

Foto: E-M Olsson 2014© 

Det som hände i juli och augusti 
har jag bloggat
Bilder från slutet av augusti till december kommer i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar